Aditro skapar intelligenta dokument med StreamServe

Report this content

Stockholm, 27 juni 2007 – Aditro, som nyligen bildades genom ett samgående mellan Tradimus och Personec, har slutit ett avtal med StreamServe. Avtalet innebär att Aditro kommer att använda StreamServe för att skapa intelligenta dokument och därigenom utveckla nya tjänster för sina kunder. Både informationen och formatet på de intelligenta dokumenten anpassas för att motsvara mottagarens identitet och preferenser optimalt. StreamServes erfarenheter visar att kunder kan öka sina intäkter med 300 procent med de här funktionerna.

– Det här initiativet är kunddrivet. Med StreamServe kan vi skapa intelligenta dokument som är korsbefruktade med information från flera avsändare, säger Peter Sahlin, Director, Document Automation på Aditro. Om vi tar fakturan som ett exempel, får vår kund personligt anpassade meddelanden som baseras på tidigare inköpsmönster eller andra segmenteringskriterier som våra kunder anser vara viktiga. Dokumentet distribueras elektroniskt eller på papper beroende på vilka preferenser som våra kunders kund har.

Aditro kommer att erbjuda helt nya lösningar på marknaden för informationslogistik. Till exempel kommer företaget att tillhandahålla tjänster för färgutskrifter där kunden får möjlighet att välja en procentsats av dokumentet som ska vara i färg istället för att enbart ha valet mellan 4-färg eller svartvitt. På det viset pressas priset, kunden får ökade valmöjligheter och konkurrensen på marknaden ökar.

– Vi vill erbjuda våra kunder mer kvalitativ och mer effektiv hantering av informationslogistik än om de skulle göra detta själva. I mina ögon hanteras de här processerna idag inte som det betydande konkurrensmedel som det kan vara. Med StreamServe EDP säkerställer vi att vi levererar nya tjänster i takt med att våra kunder och marknaden vill ha dem, fortsätter Peter Sahlin.

Aditro hanterar idag över 300 miljoner komplexa tjänster och stödprocesser inom verksamhetsområden som kundservice, logistik, dokumenthantering, ekonomiadministration och IT åt sina kunder. För kunden är det centralt att hela tiden kunna komma åt sin information och kunna påverka sina affärsdokument direkt.

-Vårt mål är att kunna starta nya tjänster och gå igång med 30 nya kunder under året. Vi hade aldrig investerat i detta utan att se att vi får en återbetalning innan året är slut, men den största drivkraften bakom beslutet är att vi kommer att kunna öka våra intäkter och förbättra servicen till våra kunder, fortsätter Peter Sahlin.

StreamServe hjälper Aditro att möta kundernas efterfrågan genom förbättrade layoutmöjligheter, elektronisk arkivering och tillgång till distribution i såväl pappersbaserade som elektroniska kanaler.

– Att välja StreamServe och Enterprise Document Presentment var självklart, säger Peter Sahlin. StreamServes vision om ”open document design”, dvs att kunna designa affärsdokument med marknadens ledande designverktyg, att affärsanvändarna ska kunna arbeta och direkt påverka dokumentet och sedan distribuera dokumenten i vilken kanal och format som helst i högvolym. Det matchar det vi vill erbjuda våra kunder och är i mina ögon lika viktigt som den befintliga applikationen.

Avtalet med Aditro innebär att StreamServe EDP används som en tjänst, alltså Software as a Service (SaaS). Samarbetet är ett bevis på att StreamServe EDP klarar av miljöer där Persuasion, den senaste versionen av StreamServe EDP som lanserades i november 2006, används som en tjänst.

– Intelligenta affärsdokument och optimerade informationsprocesser ger ökade intäkter, säger Christian Hadenius, VD på Streamserve i Norden. Erfarenheter från våra kunder visar att det är inte är många andra typer av marknadsföringskampanjer som kan visa sådan ROI.