StreamServe blir en av huvudmedlemmarna i AFP-konsortiet

Konsortiet främjar samarbete mellan branschens experter för att utveckla branschstandarder för utskrift av variabla data

Stockholm – den 24 mars 2009 – StreamServe, ledande leverantör av lösningar för affärskommunikation, bland annat för att dynamiskt skapa och producera, automatisera och distribuera dokument, tillkännagav i dag att företaget blir medlem i Advanced Function Presentation Consortium (AFPC), en ideell organisation inriktad på att främja branschens utveckling, samverkan mellan de över 30 medlemmarna samt samarbete kring affärskritiska standarder. Dessutom har Dennis Ladd, StreamServes vd och koncernchef, invalts som ledamot i AFPC:s styrelse.

AFPC, som grundades i oktober 2004 av InfoPrint Solutions och andra ledande företag i printbranschen, har som mål att utveckla AFP Color Management Architecture (ACMA), en öppen standard för att säkerställa korrekt och konsekvent färgåtergivning vid utskrift av variabla data. Denna inriktning utökades i september 2006 till att omfatta hela AFP-arkitekturen.

AFP är ett sidbeskrivningsspråk som gör att dokument och information kan presenteras oberoende av specifik programvara och utrustning. Denna teknologi är särskilt viktig för att driva nya branschinitiativ som exempelvis TransPromo och för att skapa affärskritiska dokument, till exempel fakturor, kontoutdrag och försäkringsbrev. AFP har klara fördelar jämfört med andra sidbeskrivningsspråk, som exempelvis PostScript, eftersom det stödjer mycket höga utskriftshastigheter och centrala produktionssystem för övervakning, hög kontroll och säkerhet i hanteringen.

”Öppen kommunikation och samarbete brukar leda till nya, innovativa tankar och idéer”, säger Dennis Ladd, vd och koncernchef för StreamServe. ”Efter att ha varit de facto-standard för högvolymprint och elektronisk produktion i många år är detta nu en öppen branschstandard, förvaltad av över 30 leverantörer, som betjänar cirka 100 000 företag runt om i världen – från ledande banker till tele-, energi- och försäkringsbolag. Som en av huvudmedlemmarna i organisationen kan StreamServe bidra till att AFPC blir tongivande i utvecklingen av nya standarder.”

En förteckning över AFPC-medlemsföretag samt information om AFPC:s aktiviteter och AFP-arkitekturen finns på AFPC:s webbplats: www.afpcolor.org.

Taggar: