• StreamServe/

StreamServe lanserar unik e-faktura lösning för skapande och distribution av elektroniska fakturor i Europa

StreamServes EU-Invoicing lösning är den första standardapplikationen som låter företag kombinera pappers- och elektroniska fakturaflöden och stödjer EU:s fakturadirektiv

Stockholm, 21 december, 2005 – StreamServe®, ledande leverantör av lösningar för Enterprise Document Presentment (EDP), lanserar idag StreamServe EU-Invoicing™, en applikation som är utvecklad för att hantera de miljarder fakturor som skapas och distribueras över gränserna årligen i Europa. StreamServe EU-Invoicing är den första lösningen som gör det möjligt för företag att välja, i en och samma affärsprocess, om man vill distribuera en pappersfaktura eller en e-faktura. Denna flexibilitet gör det möjligt med en smidig övergång från pappersbaserade fakturor till elektroniska fakturor. StreamServes avancerade logik för personalisering gör att företag kan använda fakturan som en integrerad del av sin kundkommunikation, vilket kan snabba upp betalningsprocessen och förbättra kassaflödet. ”Genom möjligheten att följa det danska e-fakturadirektivet och att skicka e-faktura och pappersfakturor i samma affärsprocess, kan vi nu erbjudan våra kunder valmöjligheten att få sin faktura i det format via den kanal som de själva önskar,” säger Erik Baslev, produktchef på TDC, en av Europas ledande telekomleverantörer. ”Vi kan nu realisera de kostnadsbesparingar som är resultatet av e-faktura samtidigt som vi vårdar våra kundrelationer.” ”Majoriteten av StreamServes 1200 kunder i norden använder vår applikation för att producera och distribuera sina fakturor. Med StreamServe EU-Invoicing får de ytterligare möjligheter till att förbättra sin fakturaprocess och hantera de komplexa legala krav som finns i EU:s fakturadirektiv utan att behöva utveckla detta själva,” säger Christian Hadenius, VD StreamServe Norden. ”För att lyckas med att konvertera sina kunder till e-faktura på ett smidigt sätt är det viktigt att man kombinerar e-faktura med sin befintliga faktura process samt att man har en lösning som hjälper till att utbilda kunderna i hur man konverterar till e-faktura.” StreamServe EU-Invoicing ger företag som är verksamma i nio EU anslutna länder samt Norge möjligheten att försäkra sig om att dess fakturor följer de legala standards som krävs i enlighet med det europeiska fakturadirektivet från 2001 (2001/115/EC). De EU medlemsstater som för närvarande stöds av StreamServe EU-Invoicing är Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Sverige, Nederländerna och Storbritannien. Utveckling sker kontinuerligt för att lägga till stöd för fler av EU:s medlemsländer. Med StreamServe EU-Invoicing kan företag mer effektivt hantera distribution av fakturor över gränserna samt kapa kostnader med upp till 60 %. Gartner Group uppskattar att ett genomsnittligt företag distribuerar 75,000 fakturor per månad och att kostnaden för producera och skicka e-fakturor är 60 % lägre, 2 dollar, i förhållande till 5 dollar för en pappersfaktura. Applikationen hanterar både typer av elektroniska certifikat, Advanced Electronic Signatures och Qualified Electronic Signatures, som behövs för att uppfylla de legala kraven. För att skapa nödvändiga elektroniska signaturer används momsregistrerings nummer (VAT - Value Added Tax). Lösningen innehåller också ett elektroniskt arkiv som kan anpassas till befintliga lagringskrav.