Politisk styrningen är viktig för strokepatienten!

STROKE-Riksförbundet delar IVO uppfattning, att tydliga mål från den politiska nivån kan vården bli bättre för den som insjuknar i stroke. Det visar en tillsyn som IVO gjort av strokevårdskedjan i två län.

Tillsynens resultat talar starkt för att styrningen från politisk nivå får konsekvenser för vårdkvaliteten. Strokevårdskedjan är uppdelad mellan olika vårdgivare och huvudmän, vilket innebär risker för patienten. De olika delarna av strokevårdskedjan styrs på olika sätt och med olika kraft från politisk nivå. Det kan medföra att patienten hamnar i kläm.

Patienten riskerar hamna i kläm med stuprörstänkande

Stuprörstänkande sätter gränser, där besparingar i en del av strokevården ger vinster ”till sin egen verksamhets ficka” men att kostanden ökar någon annanstans i systemet. Där patienten som får stå för slutnotan i form av lägre välbefinnande och sämre hälsa.

-          Vi ställer oss kritiska till stuprörstänkande med kortsiktiga vinster inom strokevården. Vi möter många patienter som har hamnat i kläm och fallit mellan stolarna i precis som beskrivs i rapporten beror det många gånger på att strokevårdkedjan är uppdelat mellan olika vårdgivare och olika aktörer, där överlämningen inte alltid fungerar som vi skulle önska. Vi delar rapportens uppfattning att ett högre gemensamt ansvarstagande sparar både liv och pengar, säger STROKE-Riksförbundets verksamhetschef Kjell Holm.

Strategiska satsningar visar sig vara en framtidsfaktor

IVO noterar i sin tillsyn att det finns viss skillnad i ambitionsnivå för strokevården mellan region Jönköping och Landstinget i Kalmar län. I region Jönköpings län finns ingen särskild prioritering av strokevården från politiernas sida medan i Kalmar har man politiskt beslutat att stroke ska ingå i landstingets övergripande processarbete. Målet med detta arbete är att de medicinska resultaten ska förbättras men även att det ska bidra till att vårdkedjan ska bli enkel, logisk och tydlig för patienten. Det ska skapas en brygga mellan landstinget och den kommunala verksamheten.

Kjell Holm, 0734613889

STROKE-Riksförbundet är en ideell, partipolitisk obunden intresseorganisation för de som har fått stroke, anhöriga och andra intresserade. Vi arbetar tillsammans med våra 83 föreningar med medlemsstöd, informationsspridning och samhällspåverkan.

STROKE-Riksförbundet är en ideell intresseorganisation som bildades 1983. Vi arbetar för att sprida kunskap om stroke, dess riskfaktorer, symtom och konsekvenser. Detta gör vi bland annat genom informationsskrifter, böcker, filmer, föreläsningar för de som har fått stroke, anhöriga, vårdpersonal, politiker, beslutsfattare med flera.

Vi arbetar också för att de som fått stroke ska få en god vård och rehabilitering och kunna leva ett värdigt liv efter stroke samt att anhöriga ska få ett gott stöd.

Vi har 83 läns- och lokalföreningar spridda över hela landet, totalt har vi knappt 10 000 medlemmar. I våra föreningar kan både de som fått stroke och deras anhöriga få kunskap, stöd, gemenskap och möjlighet att skapa opinion på lokalplanet.

Hemsida: www.strokeforbundet.se   Telefon 08 721 88 20

Taggar: