Stoppa nedrustningen av strokeenheterna!

Kongressuttalande den 2 juni 2007

All forskning och erfarenhet visar att vård på strokeenhet ökar överlevnad, minskar funktions- nedsättningar och ger större möjlighet till att leva ett oberoende liv. Vård på strokeenhet klassificeras som den viktigaste insatsen (prioritet 1) enligt Nationella Riktlinjer för strokesjukvård 2005, publicerade av Socialstyrelsen, februari 2006. Trots detta ser vi en nedrustning av strokeenheterna, vilket Stroke-Riksförbundet anser är oacceptabelt. Vi ser också att en alldeles för stor andel av dem som fått stroke inte får någon rehabilitering.
STROKE-Riksförbundet uppmanar därför Sveriges landsting, regioner och kommuner att tillföra resurser till utbyggande av strokeenheter och till rehabilitering för alla som fått stroke – oavsett ålder. Ett räddat liv ska också levas!

För mer information kontakta: Mariann Ytterberg, förbundsordförande STROKE-Riksförbundet 0705 30 42 70

Daniela Bjarne, kanslichef STROKE-Riksförbundet 0738 00 11 99

Fakta

I Sverige insjuknar cirka 30 000 personer i stroke årligen, av dessa är cirka 20 procent i arbetsför ålder.

STROKE-Riksförbundet är en ideell intresseorganisation som bland annat arbetar för: • en ökad allmän kunskap om stroke, dess symtom, konsekvenser och riskfaktorer • en god vård och rehabilitering, det vill säga att alla oavsett ålder ska vårdas på strokeenhet och få rehabilitering • att de som fått stroke och deras närstående får ett bra stöd inom vården och i samhället och kan leva ett värdigt liv efter stroke • en ökad kunskap om dolda funktionshinder • att färre ska få stroke