Tid är liv!

Tid är liv När någon får stroke är det bråttom – för varje minuts fördröjning dör 2 miljoner nervceller! Det är således av högsta vikt att stroke ses som ett akut tillstånd och får samma status som hjärtinfarkt – det vill säga högsta prioritet. Trots detta så anser SOS alarm, sjukvårdsupplysningen och personal på akutmottagningen på många platser i landet att stroke inte är ett akut tillstånd. Här vill STROKE-Riksförbundet få till stånd en ändring. Det ska inte vara beroende på var du bor eller vilken ålder du har om du får ett snabbt omhändertagande och får komma till en strokeenhet utan dröjsmål.

I Nationella riktlinjer för strokesjukvård 2009* skriver Socialstyrelsen: "Snabba insatser är avgörande: Tid är hjärna! Stroke är ett akut tillstånd som kan jämföras med hjärtinfarkt. Hjälp påkallas från SOS Alarm 112 och den sjuke tas först omhand av ambulanspersonal och transporteras snarast till sjukhus."

Genom snabb ankomst till sjukhus och snabbt omhändertagande vid symtom på stroke ökar antalet personer som kan få trombolys (propplösande behandling) samt framför allt få vård på strokeenhet vilket minskar risken för att avlida, få svåra funktionsnedsättningar eller bli beroende av andra.

Allmänhetens kunskap om symtom vid stroke och TIA måste öka! En studie** påvisade att hela 44 % inte upplevde sina symtom som strokerelaterade Men nu finns det ett enkelt test som täcker in majoriteten av strokesymtom (se FAST- kortet här på sidan) Testet gör det lättare att se om symtomen kan vara tecken på stroke eller TIA och om så är fallet ska man snabbt larma 112.

SOS Alarm och sjukvårdsupplysningen kategoriserar stroke som ett icke-akut tillstånd.
Misstänkt stroke har hittills generellt haft prioritet 2 vid Akutmedicinsk Larmmottagning, skriver Socialstyrelsen i Nationella Riktlinjer.
Prioritet 1 innebär att det direkt går ut en ambulans och att patienten kommer till sjukhus snabbt efter insjuknandet. Prioritet 2 innebär att en ambulans skickas ut, men att den kan omdirigeras om till exempel om en annan patient behöver ambulans enlig Prioritet 1.

"Ytterligare tidsfördröjning på sjukhus beror ofta på att akutmottagningens personal kategoriserar stroke som ett icke-akut tillstånd." skriver Socialstyrelsen.
När någon kommer till sjukhuset med bröstsmärtor tas den personen om hand direkt, men den som kommer in med symtom på stroke kan bli sittande flera timmar på akuten om man har oturen att bo i de delar av landet där man inte prioriterar stroke. Här finns det stora skillnader visar det sig när STROKE-Riksförbundet nu har ringt runt till Sveriges landsting och regioner. Men det finns också goda exempel på föredömligt omhändertagande där man inte ens hamnar på akuten utan kommer direkt till strokeenheten, t.ex. i Göteborg och i Skåneregionen. För att vinna tid har man i Örebro också utökat ambulanspersonalens åtagande vid strokesymtom.

STROKE-Riksförbundet kräver att stroke får samma status – det vill säga högsta prioritet - som hjärtinfarkt genom hela vårdkedjan, sjukvårdsupplysningen, SOS Alarm, Ambulanssjukvården och på sjukhuset. Det räddar liv!

Kontakt: Kjell Holm, verksamhetschef 073 461 38 89 Daniela Bjarne, sakkunnig 073 800 11 99

Faktaruta Stroke och TIA

? Stroke är ett samlingsnamn för hjärninfarkt (blodpropp i hjärnan) och hjärnblödning ? Stroke är en av våra stora folksjukdomar ? Av de som fått stroke har cirka 85 % fått en hjärninfarkt och cirka 15 % en hjärnblödning ? Varje år insjuknar runt 30 000 svenskar i stroke ? Stroke är en av de vanligaste orsakerna till funktionsnedsättningar och död i Sverige Ring 112!

? TIA - Transitorisk Ischemisk Attack - är en snabbt övergående tillfällig syrebrist i något av hjärnans blodkärl ? I Sverige får årligen cirka 8 000 personer TIA. Men det kan vara många fler, då alla troligen inte söker vård vid TIA ? TIA orsakas av en liten propp som löses upp efter en kort tid ? Symtomen går oftast tillbaka snabbt, inom några minuter/timmar, men det kan även ta upp till 24 timmar Ring 112!

Faktaruta STROKE-Riksförbundet STROKE-Riksförbundet är en ideell intresseorganisation som bildades 1983. Vi arbetar för att sprida kunskap om stroke, dess riskfaktorer, symtom och konsekvenser med mera. Detta gör vi bland annat genom informationsskrifter, böcker, filmer, föreläsningar och utbildningsdagar för vårdpersonal, politiker, beslutsfattare med flera. Vi arbetar också för att de som fått stroke ska få en god vård och rehabilitering .
och kunna leva ett värdigt liv efter stroke samt för att närstående ska få ett gott stöd Vi har cirka 10 000 medlemmar fördelade på våra 66 läns- och lokalföreningar.
I våra föreningar kan både de som fått stroke och deras närstående få kunskap, stöd, gemenskap och möjlighet att skapa opinion på lokalplanet. Förbundet är en remissinstans när det gäller stroke, till exempel vid utformandet av Nationella Riktlinjer för strokesjukvård. Förbundet delar ut forskningsbidrag två gånger per år ur Strokefonden 90 05 30 - 7

Hemsida: www.strokeforbundet.se Telefon 08 721 88 20

Faktaruta Strokedagen Den 11 maj är det den Internationella Strokedagen, då går landets 66 Strokeföreningar ut på gator och torg och informerar samt anordnar föreläsningar om vikten av att snabbt bege sig till sjukhus, vid symtom på stroke och TIA. Internationella Strokedagen uppmärksammas varje år, alltid andra tisdagen i maj.

Fotnoter *Nationella Riktlinjer för strokesjukvård 2009 http://www.socialstyrelsen.se/nationellariktl injerforstrokesjukvard

**Sök i tid-studien, Wester, P, Radberg, J, Lundgren, B, Peltonen, M. Factors associated with delayed admission to hospital and in-hospital delays in acute stroke and TIA: a prospective, multicenter study. Seek- Medical-Attention-in-Time Study Group. Stroke. 1999;30(1):40-8.

Pressmeddelande STROKE-Riksförbundet 2010-05-11