Dålig koll på skärgårdsturismen i Stadshuset

Report this content

I tisdags gick oppositionsborgarrådet Jan Valeskog ut och kritiserade utredningen om framtidens skärgårdstrafik. Han säger sig värna om turismen, men det han föreslår är något som verkligen riskerar att slå ut turismen i skärgården.

I Region Stockholm pågår ett arbete med den framtida båttrafiken i Stockholms skärgård, den så kallade Sjötrafikutredningen. Ett av förslagen är att flytta vissa bytespunkter för Waxholmsbolagets trafik från centrala Stockholm till längre ut i Skärgården. Syftet är att skapa mer effektiva färdvägar för bofasta och andra som använder Waxholmsbolagets båtar som kollektivt färdmedel.

- Turisterna har oftast andra behov än det som Waxholmsbolaget kan erbjuda. Hos oss förbokar resenärerna plats och är på så sätt alltid garanterade att komma med, säger Peter Henricson, Sverigechef på Stromma.

Möjligheten att förboka är ofta en förutsättning för att turister, varav många är från utlandet, överhuvudtaget ska kunna resa i Skärgården. Det har varit extra viktigt nu i sommar och med de begränsningar som gäller på båtarna för att minska smittspridningen.

- Vår och Waxholmsbolagets trafik kompletterar varandra för att skapa en infrastruktur som bidrar till en levande skärgård. Att man i Stadshuset har bristande förståelse för hur turisterna reser i Stockholms skärgård är bekymmersamt, säger Peter Henricson.

Många näringsidkare i skärgården är helt beroende av att turisterna kan komma dit. Bland dem finns en stark oro att de privata aktörerna försvinner. Genom att SL-kortet blir giltigt i allt mer av Waxholmsbolagets trafik konkurreras andra aktörer ut.

- Vi jobbar ihop med de privata aktörerna för att våra gäster ska komma hit. Regionens trafik kan aldrig garantera plats och det är inte heller deras uppgift. Det är oroande att Stadshuset tycks tro att den enda trafik som finns i Skärgården är Waxholmsbolagets, säger Jan Pfister som äger Grinda Wärdshus.

För ytterligare information:

Peter Henricson, tel 070-894 76 33

Stromma är den ledande leverantören av upplevelser inom sightseeing i Norra Europa med mål att ge varje enskild gäst minnen för livet. Dessa upplevelser fokuserar på sightseeingturer, underhållning och aktiviteter för turister, lokalbefolkning och företag. Stromma har en historia som går tillbaka till 1809, med en stark tradition av historiska och kulturella värden. Idag är Strömma verksamma på 15 olika destinationer; Amsterdam, Utrecht, Köpenhamn, Århus, Oslo, Bergen, Ålesund, Geiranger, Stavanger, Stockholm, Uppsala, Göteborg, Malmö, Helsingfors och Berlin. Strommas varumärken inkluderar de välkända namnen Göta Kanal Rederiaktiebolag, Paddan Sightseeing, Stromma Kanalbolaget, Canal Tours Copenhagen, Helsinki Sightseeing, Canal Tours Amsterdam, men även unika upplevelser som Birka (Vikingastaden), A’dam Lookout och Vaxholms Kastell. Läs mer på www.stromma.com.