Nu startar skärgårdsturerna igen

Report this content

Efter ett år där besöksnäringen drabbats hårt startar Stromma nu med skärgårdsturer igen. Förhoppningen är att stockholmarna kommer att vilja upptäcka sina egna lokala pärlor i sommar

Sommaren 2020 var katastrofal för de flesta aktörerna inom besöksnäringen i Sverige. Stromma hade viss kapacitet i gång under högsäsongen, men restriktioner och utebliven turism från utlandet gjorde att verksamheten var ytterst begränsad.
Inför denna säsong är förhoppningarna större. Med start i maj drar skärgårdsturerna i gång igen och de klassiska båtarna börjar åka både dag- och kvällsturer.

- Läget är naturligtvis väldigt osäkert, men vi vill inte sitta och vänta mer. Vi kör i gång verksamheten så får vi se hur stort intresset är. Jag både hoppas och tror att stockholmarna, efter att ha varit instängda så länge, nu vill komma ut och skämma bort sig själva med en mysig upplevelse i vår vackra skärgård, säger Peter Henricson, Sverigechef på Stromma.

Hemester blev ett begrepp under förra sommaren och Stromma tror att det kan vara en trend även denna sommar. Med vaccineringarna får allmänheten bättre möjligheter att komma ut och skärgården är ett uppskattat besöksmål.

- Det finns så många pärlor där ute. Kanske kan 2021 bli året då stockholmarna och även andra besökare återupptäcker allt det som skärgården och Mälaren har att erbjuda, säger Peter Henricson.

Fakta – startdatum Strommas båttrafik

Utflykter

7 maj Cinderellabåtarna till Sandhamn och Möja
8 maj Artipelag, kanaltur (M/S Gustafsberg VII)
8 maj Birka Vikingastaden
1 juni Fjäderholmarna
19 juni Sandhamn, kanaltur (M/S Strömma Kanal)
25 juni Drottningholm (M/S Prins Carl Philip)
28 juni Gustavsberg, kanaltur (M/S Gustafsberg VII)
30 juni Tusen öars kryssning (M/S Waxholm III)
2 juli Båtutflykt till Sigtuna eller Skokloster (M/S Evert Taube)

Matkryssningar

Har haft premiär Brunchkryssningar med (M/S Östanå I eller S/S Stockholm)
5 maj Kvällstur - räkfrossa i Stockholms skärgård (M/S Strömma Kanal)
7 maj Lunch- & middagskryssningar till ytterskärgården (Cinderellabåtarana)
4 juni Middagskryssning i skärgården (S/S Stockholm)
25 juni Lunchkryssning i skärgården (S/S Stockholm)
25 juni Lunchkryssning i Mälaren (M/S Prins Carl Philip)

För mer information:

Peter Henricson, tel 070-894 76 33

Stromma är den ledande leverantören av upplevelser inom sightseeing i Norra Europa med mål att ge varje enskild gäst minnen för livet. Dessa upplevelser fokuserar på sightseeingturer, underhållning och aktiviteter för turister, lokalbefolkning och företag. Stromma har en historia som går tillbaka till 1809, med en stark tradition av historiska och kulturella värden. Idag är Strömma verksamma på 15 olika destinationer; Amsterdam, Utrecht, Köpenhamn, Århus, Oslo, Bergen, Ålesund, Geiranger, Stavanger, Stockholm, Uppsala, Göteborg, Malmö, Helsingfors och Berlin. Strommas varumärken inkluderar de välkända namnen Göta Kanal Rederiaktiebolag, Paddan Sightseeing, Stromma Kanalbolaget, Canal Tours Copenhagen, Helsinki Sightseeing, Canal Tours Amsterdam, men även unika upplevelser som Birka (Vikingastaden), A’dam Lookout och Vaxholms Kastell. Läs mer på www.stromma.com.