VR City Ride Stockholm – virtuell sightseeing i berg- och dalbanestil

Idag öppnar en helt ny attraktion i Stockholm – VR City Ride. Det är ett koncept från Nederländerna som kombinerar virtual reality, sightseeing och en hisnande berg- och dalbanefärd på ett helt nytt sätt!

VR City Ride levererar en digital upplevelse med spänningsmoment samtidigt som resenären får se staden på två och en halv minut. Den virtuella åkturen går genom ett detaljrikt animerat Stockholm, från Kungsträdgården, via Gamla stan, Djurgården, Strandvägen och tillbaka till Kungsträdgården. Under färden rör sig de äggformade stolarna med en perfekt balanserad 6D-rörelse tillsammans med bild, ljud och vindeffekter.

- Stromma erbjuder idag klassisk sightseeing med båtar och bussar, förklarar Patric Sjöberg, CEO Strömma Turism & Sjöfart AB. Vi har under en tid letat efter upplevelser som bygger på ny teknologi. Med VR City Ride Stockholms innovativa teknologi kan vi nu erbjuda en helt ny sightseeingupplevelse. Ett perfekt komplement till vårt utbud.

VR City Ride Stockholm samägs av Stromma och nederländska VR Ride International. Peter Hillebrands, skapare och grundare av konceptet VR Ride International, berättar:

- Konceptet är helt unikt och har marknadens högsta digitala VR-kvalitet. Efter en första stor framgång i Amsterdam är vi mycket stolta över att ha skapat en helt ny VR City Ride för en av Europas vackraste städer, Stockholm.

Under maj-september finns VR City Ride Stockholm i Kungsträdgården i en specialbyggd container med fyra VR-enheter.

För ytterligare information:

Om produkten:
Ludvig Sköld, Project Manager,

tel: +46 (0)70 645 24 19 ludvig.skold@stromma.se

Om Strommas affärsutveckling:
Patric Sjöberg,
President & CEO Strömma Turism & Sjöfart AB,
tel: +46 (0)707894302
patric.sjoberg@stromma.se

Stromma är den ledande leverantören av upplevelser inom sightseeing i Norra Europa med mål att ge varje enskild gäst minnen för livet. Dessa upplevelser fokuserar på sightseeingturer, underhållning och aktiviteter för turister, lokalbefolkning och företag. Stromma har en historia som går tillbaka till 1809, med en stark tradition av historiska och kulturella värden. Idag är Strömma verksamma på 15 olika destinationer; Amsterdam, Utrecht, Köpenhamn, Århus, Oslo, Bergen, Ålesund, Geiranger, Stavanger, Stockholm, Uppsala, Göteborg, Malmö, Helsingfors och Berlin. Strommas varumärken inkluderar de välkända namnen Göta Kanal Rederiaktiebolag, Paddan Sightseeing, Stromma Kanalbolaget, Canal Tours Copenhagen, Helsinki Sightseeing, Canal Tours Amsterdam, men även unika upplevelser som Birka (Vikingastaden) och Vaxholms Kastell. Läs mer på www.stromma.com.