Vikingatida handelsmetropol återuppstår för en helg: Vikingamarknad ger nytt liv åt Birka

Report this content

Den andra helgen i juli är det vikingamarknad på Birka. För 1 200 år sedan var Birka en levande internationell handelsmetropol med ett myller av hantverkare och köpmän från när och fjärran. Under marknadshelgen finns chansen att uppleva hur världsarvet Birka var på sin storhetstid. Förra årets marknad var en publiksuccé och hade cirka 3 500 nöjda besökare. – Att vistas på Birka när allt från smeder till båtbyggare arbetar i vikingabyn är en alldeles speciell känsla. Det är som om vikingatiden återuppstår över en helg, säger Peder Ling, platschef för Strömma Kanalbolagets Birkasatsning.

Under helgen den 11-12 juli fylls Birka precis som på vikingatiden av hantverkare, köpmän och vikingar. Förra årets omåttligt populära vikingamarknad är här igen, och det blir en rejäl fest. Utöver de vikingatida handelsmännen och torgmånglarna kommer det att finnas prova-på-aktiviteter och uppträdanden. – Ska man bara besöka Birka en gång i år så är det på vikingamarknaden. Det är fantastiskt att uppleva vimlet av vikingar och köpmän i tidsenliga kläder, säger Peder Ling. Vikingatida kämpalekar och båtbygge De yngre besökarna till marknaden uppskattar ofta prova-på-aktiviteterna mest och i år finns det ett digert utbud med olika typer av vikingatida kämpalekar och bågskytte. De mer fredligt sinnade kan ägna sig åt brödbakning eller att lyssna på sagoberättande. Vuxna besökare kan ta en närmare titt på båtbyggena som sker enligt traditionella metoder med verktyg som är kopior av arkeologiska fynd. För att göra Birka extra tillgängligt under de populära marknadsdagarna utökar Strömma sin båttrafik till ön under hela helgen. Från Hovgården på Adelsö går båtarna i skytteltrafik. – Att över en dag kunna göra en resa från Sveriges största stad till äldsta stad är verkligen häftigt, säger Peder Ling. Birka grundades på 750-talet och brukar kallas Sveriges första stad. Fornlämningar på platsen visar att Birka var en levande handelsstad och en knutpunkt för internationell handel. Birka ligger på ön Björkö i Mälaren och är upptaget på Unesco:s världsarvslista. För mer information om Birka, se www.stromma.nu, bilder finns att hämta under Pressinfo.