Strukton Rail och Svensk Järnvägsteknik ingår samarbetsavtal

Report this content

​Strukton Rail och Svensk Järnvägsteknik har beslutat att ingå ett samarbetsavtal. Genom avtalet stärks de båda företagens möjligheter att växa och utvecklas.

Tanken är att stärka de båda företagens konkurrenskraft i gemensamma affärer.

– En mycket viktig sak i sammanhanget är att undanröja alla tvivel om att detta inte är någon form av kartellbildning, säger Strukton Rails vd Robert Röder.

Strukton Rail AB omsatte i Sverige år 2009 en miljard kronor och är en komplett leverantör av järnvägsspecifika tjänster avseende teknikgrenarna bana, el, signal och tele samt järnvägsspecifika fordon. Verksamheten omfattar underhåll samt ny- och ombyggnad. Strukton Rail är en europeisk järnvägskoncern med systerbolag i flera länder, däribland Strukton Rail AS i Norge med vilket man har nära kontakter och utbyte.

Svensk Järnvägsteknik omsatte år 2009 cirka 50 miljoner kronor och är ett kundnära spetsföretag som står för affärsmannaskap, flexibilitet och ett högt säkerhetstänkande. Svensk Järnvägsteknik kommer att betraktas som en samarbetspartner till Strukton Rail och leverera vissa tjänster och aktiviteter inom teknikgrenen bana.

Svensk Järnvägsteknik kompletterar, tillsammans med sitt nätverk, Strukton Rail när det gäller produktionskapacitet och kompetens. Detta i sin tur leder till en ökad effektivitet och produktivitet vilket kommer båda företagen till stor nytta. Det ingångna avtalet ska också möjliggöra tillväxt för båda företagen på den växande nordiska järnvägsmarknaden.

– Samarbetsavtalet med Strukton Rail är en viktig del i vår tillväxtstrategi samtidigt som det stärker vårt varumärke och ger en trygg utvecklingsbas. Genom avtalet ger vi varandra draghjälp avseende affärer, resurser och marknadsföringsfrågor vilket i sin tur leder till en ökad konkurrenskraft, säger Svensk Järnvägtekniks vd Joakim Stenqvist.

Genom avtalet säkerställer Strukton Rail produktionskapacitet och kompetens från Svensk Järnvägsteknik. Svensk Järnvägsteknik säkerställer beläggning på resurser och volym på sina tjänster samt möjlighet att genomföra egna entreprenader med resurstillskott från Strukton Rail, främst inom teknikgrenarna el, signal och tele samt järnvägsmaskiner och fordon.

Avtalet gäller i fem år.

Ytterligare information:

Strukton Rail AB