ALLT FLER SVENSKAR VÄLJER ALPERNA PÅ SOMMAREN

Report this content

Göteborg 13 mars, 2008 - Antalet svenskar som väljer att vandra i Alperna på sommarsemestern ökar kraftigt. Hos STS Alpresor, som är landets största arrangör av vandringsresor till Alperna, har bokningarna till sommarsäsongen ökat med 20 procent jämfört med förra året. Hälsotrenden bland svenskarna, ett bredare sortiment av resor samt nya faciliteter i Alperna är några av orsakerna.

STS Alpresor har arrangerat vandringsresor till Alperna och Österrike sedan 1992. I år är reseutbudet större än någonsin med allt från lugna alppromenader till mer fysiskt
krävande högalpina vandringar, stavgångs-vandringar samt strövtågsveckor med botanisk inriktning när alpfloran är som vackrast.

– Vi ser en rejäl boom i försäljningen av sommarresorna i år och det är tydligt att fler svenskar väljer en aktiv semester med motion, alpluft och naturupplevelser istället

Vackra naturupplevelser lockar allt fler resenärer för solstolen och sangrian. Under de senare åren har dessutom antalet yngre resenärer ökat kraftigt. Bokningsökningen beror till stor del på att vi har ett väldigt brett sortiment av vandringar som passar resenärer med aktiv livsstil, säger Peter Johnson, vd för STS Alpresor.

Alla STS Alpresors vandringsresor utgår ifrån Bad Gastein och vandringarna sker i Hohe Tauern, Österrikes största nationalpark. I de flesta vandringspaket finns möjlighet att göra dagsturer till bland annat Venedig, Salzburg och Österrikes högsta berg Grossglockner. Företaget erbjuder även boende på två av Alpernas absolut bästa hotell, välkända Salzburger Hof eller nyrenoverade Hotel Wildbad, med stor spa-avdelning och ett kök av högsta klass.

För pressbilder besök: http://www.alpresor.se/sommar/stsalpresor/pressida.asp eller kontakta: