• STT Emtec/

Report this content

Ny stororder på STT Emtecs avgasreningssystem Houston, Texas, väljer att rena bussar med svensk teknik Sundsvallsföretaget STT Emtec har fått uppdraget att leverera sitt egenutvecklade avgasreningssystem för tunga dieselfordon till ca 550 stadsbussar i Houston. Beställaren, Houston Metro, är staden Houstons lokala bussbolag. Det totala ordervärdet uppgår till ca 80 mkr varav STT Emtecs andel utgör en stor del. -Detta är ytterligare en bekräftelse på att vår teknologi är den mest konkurrenskraftiga på marknaden genom att den på ett bra sätt reducerar alla fyra lagstadgade emissioner, säger Lennart Kallioniemi, VD STT Emtec. STT Emtec har fått fäste på den amerikanska marknaden och främst då i delstaten Texas, som satsar starkt på att rena miljön i sina städer. Så sent som för tre månader sen fick STT Emtec en liknande order gällande avgasreningssystem till ca 400 stadsbussar i Dallas, Texas. Den ordern uppgick till totalt 50 mkr varav STT Emtecs andel var ca hälften. -Vi har ett flertal demonstrationsprojekt som löper framgångsrikt i både USA och Europa. Vi hoppas att även dessa projekt skall resultera i nya order inom en snar framtid, säger Glenn Berglund, affärsområdeschef emissionssystem. STT Emtec samarbetar med flera globala partners. Ordern till Houston Metro har vi fått tillsammans med filtertillverkaren Johnson Matthey. DNOx systemet bygger på att en del av avgaserna leds tillbaka in i motorn och med avancerad styrteknik blandas med insugningsluften. Resultatet är en halvering av kväveoxid-halten och en hela 90-procentig minskning av cancerframkallande partiklar och kolväten samt kolmonoxider. Tekniken innebär att man kan uppgradera befintliga fordon till att klara dagens och framtida miljökrav. Leveranserna till Houston börjar under juni månad. Installation kommer att ske i Houston av motortillverkaren Cummins. Redan nu finns konstruktörer från STT Emtec på plats för att utbilda operatörer och serviceverkstäder. STT Emtec har ca 45 anställda och är verksamt inom två affärsområden, Emissions- och Motorsystem. Emissionssystem marknadsför det egenutvecklade avgasreningssystemet för tunga dieselfordon - DNOx. Inom Motorsystem utvecklas och marknadsförs högprestandasystem för bla Mitsubishis fyrhjulsdrivna fordon. Företaget har produktions- och utvecklingsverksamhet i Sundsvall samt kontor i Stockholm, USA och England. År 2002 omsatte företaget ca 60 miljoner kronor. För ytterligare information kontakta: VD Lennart Kallioniemi Marknadschef Emissionssystem Glenn Berglund 060-64 10 42 eller 070-848 54 30 060-64 10 49 eller 070-580 68 80 Läs mer om STT Emtec på www.sttemtec.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/23/20030623BIT00050/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/23/20030623BIT00050/wkr0002.pdf