STT Emtec gör storsatsning

Report this content

STT Emtec gör storsatsning Europas modernaste centrum för motortester klart! I Njurunda, söder om Sundsvall, finns nu norra Europas modernaste oberoende centrum för motortester. Det är STT Emtec som investerat 20 miljoner kronor i en betydande ökning av kapaciteten i sin anläggning för motorprovning, fokuserad på analys och utveckling av förbränningsmotorer. När den nya anläggningen i Njurunda togs i bruk deltog bland andra STT Emtecs nye styrelseordförande Gunnar Bark, mannen som byggt upp bilsäkerhetsföretaget Autoliv till en världskoncern. Han hade sällskap av företagets nye VD Lennart Kallioniemi, även han med ett förflutet inom bland annat Autoliv. Båda herrarna har även gått in som delägare. Huvudägare är företagets grundare Ingemar Eriksson - känd profil i motorbranschen. Bland andra delägare kan nämnas Småföretagsinvest, Förvaltnings AB Metallica och ett antal privatpersoner. Den utbyggda utvecklingsenheten har dragit till sig stort intresse från större intressenter inom automotive-industrin över hela världen. STT Emtec arbetar idag på flera kontinenter och har viktiga kunder i både Europa, Nord- och Sydamerika och Sydostasien. STT Emtec har under sin hittills 20-åriga verksamhet visat upp god lönsamhet och har siktet inställt på börsnotering så snart marknadsförutsättningarna är de rätta. Ytterligare information lämnas av VD Lennart Kallioniemi, tel 060-64 10 40 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/14/20010514BIT00360/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/14/20010514BIT00360/bit0002.pdf