Studenter drömmer om New York, London och Tokyo.

Sveriges studenter kämpar med ekonomin men drömmer om resor till New York, London, Paris och Tokyo. Det visar undersökningen Studentbarometern som görs i samarbete mellan Studentkortet och Ungdomsbarometern.

En stor del av landets studenter har resor som sitt favoritnöje. När pengarna räcker till. I Studentkortets undersökning Studentbarometern listas de populäraste resmålen, både i Europa och i övriga världen.

London, Paris och Barcelona är drömresemålen i Europa för studenterna. Av ställen man helst åker till i hela världen är det New York, Tokyo och Los Angeles som gäller. Men det är även populärt att åka till ”down under”. Både Australien och Nya Zeeland finns med på topplistan.

”Många studenter sparar mycket målmedvetet för att få uppleva en riktigt bra resa per år om de har råd. Och då är det de stora världsstäderna New York, London och Tokyo som lockar mest. Reseintresset är också en av anledningarna till att Studentkortet satsar extra på samarbeten med reseinriktade företag som Hotels.com, Supersaver och Mr Jet”, säger Anneli Kansbod, VD för Studentkortet.

Studenternas drömresemål i Europa:

1. London
  2. Paris
  3. Barcelona
  4. Rom
  5. Berlin

Studenternas drömresemål i världen:

1. New York
  2. Tokyo
  3. Los Angeles
  4. Nya Zeeland
  5. Australien

Studentbarometern är en onlineundersökning bland högskole- och universitetsstudenter som görs i samarbete mellan Studentkortet och Ungdomsbarometern. Antalet svaranden var i den senaste undersökningen mer än 8 000 personer.

Anneli Kansbod, VD Studentkortet
anneli.kansbod@studentkortet.se, Tel: 070 422 99 46

Studentkortet i Sverige AB
Studentkortet i Sverige AB förmedlar studentrabatter och erbjuder direkta kommunikationskanaler mot alla Sveriges gymnasie- och universitetsstudenter. Studentkortet ger också ut Metro Student som är Sveriges största studentmagasin. Företaget grundades av Sveriges Förenade Studentkårer 1995 och ägs idag av Metro Sverige och Universumgruppen.

Taggar:

Citat