Trygg anställning lockar studenter

Spännande arbetsuppgifter men också trygg anställning och sund arbetsmiljö är viktigast för ungas syn på blivande arbetsplatser. Det visar rabattkortföretaget Studentkortet och Novus undersökning om vilka faktorer som är viktigast vid val av arbetsgivare.

Det gäller att vara en trygg och sund arbetsplats för företag som vill slåss om de unga som ska in på arbetsmarknaden.

Vid Novus och Studentkortets undersökning av bland annat faktorer som är viktigast var dessa i toppen:

1. Spännande arbetsuppgifter
  2. Trygghet, fast anställning
  3. Sund arbetsmiljö
  4. Balans mellan jobb och fritid
  5. Hög lön

Längst ner på listan, och alltså minst viktigast vid val av arbetsgivare, fanns bland annat antal semesterdagar, generösa förmåner och möjlighet till distansarbete.

”Kampen om de unga talangerna blir allt hårdare och det gäller för företagen att verkligen leva upp till förväntningar och krav som kommande anställda har. Därför ser vi de här undersökningarna som viktiga att ta på allvar för företag som vill slåss om den bästa arbetskraften”, säger Anneli Kansbod.

Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus Sverigepanel på uppdrag av Studentkortet och genomförts 2-14 mars 2017.

anneli.kansbod@studentkortet.se, Tel: 070-422 99 46

Studentkortet i Sverige AB förmedlar studentrabatter och erbjuder direkta kommunikationskanaler mot Sveriges gymnasie- och universitetsstudenter. Studentkortet ger också ut Metro Student som är en av Sveriges största studentmagasin. Företaget grundades av Sveriges Förenade Studentkårer 1995 och ägs idag av Metro Sverige och Universumgruppen.