Vänsterpartiet skulle bli största parti om Sveriges studenter fick bestämma.

Vänsterpartiet är det populäraste partiet för Sveriges universitet- och högskolestudenter, visar ny undersökning från Studentkortet. Moderaterna skulle bli näst största parti följt av Socialdemokraterna om studenterna fick bestämma valutgången idag.

Vänsterpartiet skulle bli största parti om Sveriges studenter fick bestämma. I en ny undersökning genomförd av Studentkortet, skulle partiet få 20,5 % av rösterna om det var val idag. Det innebär mer än en dubblering jämfört med en tidigare trendrapport som Studentkortet genomförde i oktober förra året. Då fick Vänsterpartiet knappt 10 % av studenternas röster.

Näst största parti i undersökningen är Moderaterna med 13,9 %, tätt följt av Socialdemokraterna på 13,8 %. Moderaterna, som blev största parti vid Studentkortets undersökning i oktober 2017, backar med -2,8 % i den nya mätningen.

Sverigedemokraternas stöd bland Sveriges universitets- och högskolestudenter har ökat i jämförelse med rapporten från oktober 2017. Då visade rapporten att 3,1 % av studenterna sympatiserade med Sverigedemokraterna. Den siffran har mer än tredubblats de senaste 10 månaderna och partiet får idag stöd av 9,8 % av målgruppen.

Andelen osäkra väljare har minskat kraftigt mellan mätningarna. I oktober 2017 hade 27 %, av målgruppen ännu inte bestämt sig för vilket parti man valt att lägga sin rösta på. Idag är andelen osäkra väljare nere på 2,9 %.

Studentkortets trendrapport genomfördes 1-3 september 2018 med 3 144 svarande. Frågorna skickades i en web-enkät till 125 468 universitets- och högskolestudenter i Studentkortets databas

Fredrik Grufvisare, VD Studentkortet
fredrik.grufvisare@studentkortet.se, Tel: 073-0460066

Studentkortet i Sverige AB förmedlar studentrabatter och erbjuder direkta kommunikationskanaler mot Sveriges gymnasie- och universitetsstudenter. Företaget grundades av Sveriges Förenade Studentkårer 1995 och ägs idag av Custos Group och Chrnos Ventures.