Beckerman blottlägger Kameleonten

World Economic Forum skriver i sin riskrapport från 2009 att bristen på gott ledarskap inom alla sektorer i samhället är ett stort problem. Ledarskap är inte ett fenomen som går att ställa vid sidan av. Det genomsyrar livet och allt vi gör. Det är därför värt att ägna lite tid åt att läsa om och undervisa i ledarskap. Studentlitteraturs Kameleonten – En bok om ledarskap, kultur och stress är en utmärkt utgångspunkt.

Kraven på att vara karismatisk har sedan i början av 1990-talet ökat för många företagsledare. Ibland har det till och med, när nya chefer har valts, funnits en tendens att prioritera karisma på bekostnad av andra kompetenser.

– En ledare ska synas och höras och ”göra sig i media”, säger Carina Beckerman, författare till Kameleonten. Men bakom karismatiska ledare döljer sig inte sällan narcissistiska naturer. Denna typ av ledarskap orsakar stress och kan i värsta fall ödelägga en hel organisation. Hur de anställda hanterar och överlever ett ledarskap som orsakar stress beror på dem själva men också på kulturen i den aktuella organisationen.

Carina Beckerman vill i Kameleonten specifikt peka på och medvetandegöra problematiken med det karismatiska ledarskapet, dess för- och nackdelar och relationen mellan ledarskap och stress. Boken går också in på hur kraven på ledare inom offentlig och privat sektor närmar sig varandra, och vilka följder det får för chefsrekrytering.

Kameleonten vänder sig till såväl kurser i organisation och ledarskap inom företagsekonomi och andra samhällsvetenskapliga ämnen, som till ledarskapsutbildningar och internutbildningar.

Om författaren:
Carina Beckerman är civilekonom och ekon.dr från Handelshögskolan i Stockholm. Hon forskar om och undervisar i ledarskap, kunskapssamhället, kompetensutveckling, samt hur IT påverkar och utvecklar arbetsmetoder och arbetsprocesser i företag och organisationer.
Telefon till Carina Beckerman: 0768-81 52 14.

Kort om boken: ISBN 9789144058801, sidantal 176 kr, vårt internetpris 235 kr inkl. moms.

För ytterligare information kontakta:
Förläggare Eric Rehn, eric.rehn@studentlitteratur.se, 046-312122, eller läs mer på www.studentlitteratur.se/33645.

För beställning av recensionsexemplar kontakta:
Förlagsassistent Pia Johansson, 046-312202, e-post: pia.johansson@studentlitteratur.se.

Bokens omslag kan du ladda ner högupplöst på www.studentlitteratur.se/press.

Studentlitteratur AB
Studentlitteratur AB är Sveriges ledande förlag för kvalificerad kurs- och facklitteratur. Företagets samlade utgivning omfattar över 3 500 titlar författade av 4 000 forskare och lärare. Förlaget erbjuder läromedel för grundskola och gymnasium, kurslitteratur för universitet och högskola samt kvalificerad facklitteratur för yrkesverksamma. Läromedel som integrerar böcker och digitala medier utgör en växande del av utgivningen. Företaget, som är familjeägt, omsätter 234 miljoner kronor och har 108 anställda. Verksamheten finns i Lund.