En antologi om hälsa och jämställdhet i arbetslivet

Även om det svenska samhället är ett av de mest jämlika i världen finns det ännu mycket kvar att göra innan mäns och kvinnors vardagsliv är i fas. Kvinnor har idag en större total arbetsbörda med både betalt och obetalt arbete och vi vet att hälsan är bättre i jämställda samhällen – faktorer som gör det angeläget att öka jämställdheten och som har föranlett Studentlitteraturs Perspektiv på kvinnors hälsa i arbetslivet.

I ett historiskt perspektiv har forskning visat att yrkesarbetande kvinnor i Sverige har varit hänvisade till sämre betalda arbeten och arbeten med låg status. Den svenska arbetsmarknaden är fortfarande hårt segregerad och genusarbetsdelningen är och har varit till männens fördel. I den mån den har ändrats något har det berott på att kvinnor krävt att få använda sin potential och sin utbildning eller för att kvinnor funnits vara billigare som arbetskraft.

Antologin Perspektiv på kvinnors hälsa i arbetslivet ger den officiella statistiken om den svenska arbetsmarknaden i ett könsperspektiv och visar också hur det hälsofrämjande arbetslivet ser ut. Även riskfaktorer för långtidssjukskrivning hos kvinnor lyfts fram liksom förutsättningarna för en hållbar arbetsförmåga över tid.

– Syftet är att finna förklaringar till de skillnader i hälsa och sjukskrivning som idag finns mellan kvinnor och män i det svenska samhället, säger Hélène Sandmark, redaktör för Perspektiv på kvinnors hälsa i arbetslivet. Bara med resultat från väl förankrad forskning kan rätt åtgärder vidtas för att utjämna de orättvisa skillnaderna mellan kvinnor och män för att med större precision främja hälsan i arbetslivet.

Perspektiv på kvinnors hälsa i arbetslivet är skriven av forskare från olika akademiska discipliner eftersom utgångspunkten är att området är komplext och mångfacetterat.

Antologin vänder sig till forskare såväl som till studenter inom vård, medicin, rättsvetenskap, samt beteende- och samhällsvetenskaper och till alla som arbetar med hälsa i arbetslivet. Kapitlen kan läsas fristående även om antologin har en genomtänkt ”röd tråd”.

Om redaktören: Hélène Sandmark

Hélène Sandmark är docent i folkhälsovetenskap och universitetslektor vid Mälardalens högskola. Sedan flera år leder hon ett forskningsprogram om kvinnors hälsa i arbetslivet som omfattar såväl hälsofrämjande- som riskfaktorforskning med sjukskrivning och arbetsförmåga som utfallsområden. Hon har lång klinisk erfarenhet som leg. sjukgymnast/ergonom.

ISBN 9789144070469, 257 sidor

För ytterligare information kontakta:
Vår förläggare Alexandra Ellervik, tel. 046-31 22 03, e-post: alexandra.ellervik@studentlitteratur.se

För beställning av recensionsexemplar eller högupplösta bilder kontakta:
Förlagsassistent Susanne Borg-Törn, tel. 046-31 21 61, e-post: susanne.borgtorn@studentlitteratur.se