En nyanserad och detaljerad bild av självkänsla

Begreppet självkänsla har under senare år fått stor uppmärksamhet i populärvetenskapliga böcker. Men det lättillgängliga, enkla och därmed attraktiva innehållet i dessa böcker rimmar ofta illa med de fakta om självkänsla som grundar sig på tusentals forskningsstudier. Studentlitteraturs Självkänsla – Bortom populärpsykologi och enkla sanningar förmedlar, som titeln antyder, en vetenskapligt grundad kunskapsöversikt över begreppet självkänsla.

Självkänsla är centralt för mänsklig utveckling och inom forskningen betraktas begreppet som ett mycket komplicerat fenomen där det heller inte finns några enkla universallösningar.

– Jämfört med den mångfacetterade, komplicerade och spännande bild av begreppet självkänsla jag har med mig från forskningen känns bilden av begreppet självkänsla i de populärpsykologiska böckerna som ett barns försök att måla av ett komplicerat motiv, säger Magnus Lindwall. Några enstaka streck ska förklara allting. Inga nyanser eller detaljer.

Hur självkänsla byggs upp, vilka faktorer som påverkar självkänslan, och vad man kan göra för att främja en sund utveckling av sin egen och andras självkänsla är några av de frågor som Magnus Lindwall söker svar på i sin bok.

– Det jag vill är att ge läsaren ett smörgåsbord av vad fältet har att erbjuda, att glänta lite på dörren till självkänslans komplexa och fascinerande värld, såsom forskningen uppfattar den, för att skapa ett intresse och motivation för läsaren att själv sedan leta sig vidare och ytterligare fördjupa sig, säger Magnus Lindwall.

Självkänsla – Bortom populärpsykologi och enkla sanningar vänder sig främst till studenter inom beteendevetenskaperna, men även till lärare och övrig skolpersonal, psykologer, socionomer, vårdpersonal, idrottsledare, polis, personalansvariga samt personer inom friskvårds- och hälsobranschen.

Om författaren:
Magnus Lindwall är docent i psykologi vid Psykologiska institutionen och Institutionen för kost- och idrottsvetenskap vid Göteborgs universitet.

För ytterligare information kontakta:
Vår förläggare inom Omvårdnad Peter Stoltz, tel. 046-31 21 39,
e-post: peter.stoltz@studentlitteratur.se

För beställning av recensionsexemplar eller högupplösta bilder kontakta:
Förlagsassistent Susanne Borg-Törn, tel. 046-31 21 63,
e-post: susanne.borgtorn@studentlitteratur.se