Inspiration för morgondagens entreprenörer

En bok i entreprenörskap för årskurs 7-9? Den nya läroboken Ungtreprenör är faktiskt just det. Genom förebilder, konkreta tips och grundläggande fakta om exempelvis ekonomi, marknadsföring och försäljning inspirerar boken ungdomar att tänka igenom vilka drömmar de har och hur de kan uppnås.

- Det finns ett stort behov av duktiga entreprenörer och jag ville ge alla chansen att utveckla sina färdigheter i tidig ålder med en enkel och inspirerande praktisk lärobok i ämnet, berättar författaren Jonas Stålhandske som själv är entreprenör. I boken delar fem unga företagsledare med sig av sina erfarenheter från skoltiden och sitt företagande. Det är grunderna till kända varumärken som Cheap Monday, Snö of Sweden, Extrem Snowboards, Pixbo innebandy och Aqueen Enterprisez som berättar vad de gjorde under sin uppväxt och vilka tips de har till unga entreprenörer. Efter varje kapitel finns uppgifter som hjälper eleverna att reflektera över innehållet och formulera sina egna idéer. - Att bli en duktig entreprenör handlar mycket om att få upptäcka och uppleva den känsla det ger att våga ge sig ut på egna äventyr med eget ansvar, säger Jonas Stålhandske. Entreprenörskap är en del av ämnet samhällskunskap, men boken kan med fördel också användas i samband med ämnesövergripande temadagar där den kan användas som introduktion till projektarbeten eller liknande. Läs mer om Ungtreprenör www.studentlitteratur.se/33388 För ytterligare information: Kontakt: Liselotte Ek, Studentlitteratur tel. 046-31 22 37, e-post: liselotte.ek@studentlitteratur.se