Invandrarföretagare nya förebilder i SFI

Med Studentlitteraturs nya läromedel "Starta eget för nya svenskar" ska nyanlända invandrare få en chans att kombinera sfi-studierna i svenska språket med att lära sig grunderna i att starta och driva eget företag.

– Här finns redan massor av goda förebilder att lära av, menar författarna Anna Hägerlund, Torbjörn Stenson och Gunnar Wiræus.

Med hjälp av tio porträtt med framgångsrika invandrarföretagare från olika delar av världen försöker de med boken sprida det goda exemplet genom att inspirera till företagande.

– Genom att i praktiska och teoretiska övningar få fundera på egenföretagande redan medan man läser svenska för invandrare så hoppas vi kunna medverka till att nyanlända tidigt får upp ögonen också för de möjligheter som ligger i företagande i det nya landet, fortsätter Torbjörn Stenson.

Sverige behöver fler företag och många invandrargrupper är redan idag egenföretagare i betydligt större omfattning än genomsnittet av befolkningen i Sverige.

– Med vår bok vill vi slå två flugor i en smäll och utnyttja tiden för sfi-studier till att också fundera över försörjningsmöjligheter i det nya landet, säger Anna Hägerlund.

Om författarna
Anna Hägerlund är till vardags gymnasielärare i engelska, latin och svenska som andraspråk med stor erfarenhet av att möta nyinvandrade ungdomar och vuxna inom sfi och andra förberedande skolformer.
Gunnar Wiraeus och Torbjörn Stenson är erfarna gymnasielärare i ekonomiska ämnen och har på Studentlitteratur tidigare gett ut läroboken Entreprenörskap – projekt och företagande som av tidningen Entreprenör utsågs till landets bästa lärobok i entreprenörskap 2006. "En bok som inspirerar unga människor att förverkliga sina idéer" skrev juryn där bland andra Svenskt Näringslivs chefsekonom och Lärarförbundets ordförande ingick.

Titel: Starta eget för nya svenskar. ISBN 978-91-44-05825-2

Recensionsex av boken kan beställas hos:
Gun Malmros, Studentlitteratur, 046-31 23 55 eller gun.malmros@studentlitteratur.se

För ytterligare kommentarer kontakta:
Redaktör Malin Kågerman Hansén, 046-312178
Författare Anna Hägerlund, 0708-890715
Författare Torbjörn Stenson, 0703-359625
Författare Gunnar Wiræus, 0709-567505

Fakta om Studentlitteratur AB
Studentlitteratur AB är Sveriges ledande förlag för kvalificerad kurs- och facklitteratur. Företagets samlade utgivning omfattar över 3 500 titlar författade av 4 000 forskare och lärare. Förlaget är verksamt inom läromedel för grundskola och gymnasium, kurslitteratur för universitet och högskola samt kvalificerad facklitteratur för yrkesverksamma. Läromedel som integrerar böcker och digitala medier utgör en växande del av utgivningen. Företaget, som är familjeägt, omsätter drygt 230 miljoner kronor och har 110 anställda. Verksamheten finns i Lund.