Nyheter inom Psykologi och Socialt arbete

Nedan presenterar vi några av våra senast utgivna böcker inom Psykologi och Socialt arbete. Har du frågor, kontakta förläggare Ann Wirsén Meurling 046-31 21 63 eller förlagsassistent Susanne Borg-Törn 046-31 21 61. Vår förlagsassistent Susanne förser dig gärna med recensionsexemplar. Högupplösta omslagsbilder kan du ladda ner på www.studentlitteratur.se/press, ange bokens ISBN.

Tjersland, Odd Arne m.fl.
Allianser
Vilka värderingar och teorier utgör grunden i socialt arbete? Vilka verktyg har socialarbetare i arbetet med barn och unga, och hur använder man dem i praktiken? Vilka färdigheter krävs i arbetet? Vilka rollförväntningar och etiska dilemman står socialarbetaren inför? Här ges en praktiknära metodbeskrivning av förhållningssätt inför människor som på olika sätt har svårigheter i livet. Boken innehåller många fallbeskrivningar från praktiken, och ger en mängd idéer till arbetet med barn, unga och familjer.
ISBN 9789144069807 | www.studentlitteratur.se/34145

Gerland, Gunilla
Aspergers syndrom - och sedan?
Boken tar upp för unga människor näraliggande områden som parbildning, barn, arbete, boende och körkort. Författaren ger konkreta och väl genomtänkta råd samt för ett viktigt resonemang om människosyn. Ordet normal används inte eftersom det lätt skapar värderingar.
Andra upplagan
ISBN 9789144077246 | www.studentlitteratur.se/33884

Selander, U-B – Nyman, H
Psykologutlåtanden och intyg
Här ges handledning i konsten och hantverket att författa begripliga, korrekta och lättillgängliga utlåtanden och intyg. Författarna visar hur utlåtanden kan anpassas till olika frågeställningar, klienter och sammanhang samt ger exempel på hur psykologen kan organisera ett utlåtande så att det blir lätt för läsaren att orientera sig. Detta är den andra, omarbetade och utökade upplagan.
Andra upplagan
ISBN 9789144074436 | www.studentlitteratur.se/32905