Nyheter inom Psykologi och Socialt arbete

Nedan presenterar vi några av våra senast utgivna böcker inom Psykologi och Socialt arbete. Har du frågor, kontakta förläggare Ann Wirsén Meurling 046-31 21 63 eller förlagsassistent Susanne Borg-Törn 046-31 21 61. Vår förlagsassistent Susanne förser dig gärna med recensionsexemplar. Högupplösta omslagsbilder kan du ladda ner på www.studentlitteratur.se/press, ange bokens ISBN.

Elvin Nowak, Ylva
Finns det några pappor i din mammagrupp?
Att prata jämställt föräldraskap
Boken ger kunskap om och inspiration till hur personal inom mödra- och barnhälsovården kan arbeta i såväl individuella möten som vid gruppträffar utifrån ett aktivt jämställdhetstänkande. Här presenteras forskningsbaserad kunskap, konkreta redskap för reflekterande samtal och övningar med såväl klienter som kollegor samt en mängd pedagogiska metoder för att leda grupper.
ISBN 9789144055572 | www.studentlitteratur.se/33415

Brunnberg, Elinor m.fl.
Ensamkommande barn
– en forskningsöversikt
I boken görs dels en presentation av situationen för ensamkommande asylsökande barn i Sverige och dels en presentation av en nationell och internationell forskning. Genomgången visar att ensamkommande barn är en resursstark grupp med god motståndskraft och samtidigt en ökad sårbarhet. Deras situation är varierad och ofta problematisk med psykisk ohälsa som följd. Boken redovisar och diskuterar centrala dimensioner i verksamheters mottagande av barnen.
ISBN 9789144076416 | www.studentlitteratur.se/35833

Haarakangas, Kauko
Läkande dialogiska samtal
– i terapi och psykiatrisk vård
"Att tala så att det hos andra uppstår en lust att lyssna. Att lyssna så att det hos andra uppstår en lust att tala" är kärnan i dialogiska samtal. Här beskrivs dialogens läkande kraft i hjälpande samtal, både i vardagliga situationer, inre dialoger och professionella samtal vid krissituationer. Författaren förenar hela tiden teori och praktik och ger framställningen liv genom exempel både från vardagsliv och också psykiatrisk vård.
Översättare: Ulla Silfvenius
ISBN 9789144075372 | www.studentlitteratur.se/35711

Bejerot, Susanne
Vem var det du sa var normal?
Psykiatri och rim
Boken ger en allmän orientering i psykiatri och kan användas som introduktion för många yrkesgrupper. Lämplig också för studerande i olika typer av utbildningar. Unga och vuxna som vill få en översikt över psykiska sjukdomar och funktionsnedsättningar och behandlingsmöjligheter kommer att ha nytta av boken.
Tredje upplagan
ISBN 9789144077338 | www.studentlitteratur.se/35902

Fisher, P – Wells, A
Metakognitiv terapi
Metakognitiv terapi är en introduktion till de teoretiska grunderna och de terapeutiska principerna för metakognitiv terapi. Uppdelat i två områden, Teori och Praktik, utifrån 30 nyckelrubriker, utforskar författaren hur metakognitiv terapi kan hjälpa människor att komma ifrån ett repetitivt tankemönster som ofta leder till utdraget psykologiskt lidande.
ISBN 9789144076027 | www.studentlitteratur.se/35794

Svirsky, L – Thulin, U
Mer än blyg
– om social ängslighet hos barn ochungdomar
En del barn är blyga men oftast är det inga större problem utan det växer bort. Men en del barn behåller en ängslighet och i dagens samhälle, där det som kallas social kompetens är så viktigt, kan denna ängslighet övergå i en social rädsla. Därför är det viktigt att detta upptäcks på ett tidigt stadium och att barnet får hjälp att övervinna sina svårigheter och utvecklas till en harmonisk individ i ett naturligt och positivt samspel med sina medmänniskor.
Andra upplagan
ISBN 9789144075365 | www.studentlitteratur.se/33901

Lewin, Barbro
För din skull, för min skull eller för skams skull?
Om LSS och bemötande
För din skull, för min skull eller för skams skull? handlar om LSS värdegrund och hur man kan tänka kring den. Varje värde ges ett särskilt kapitel som avslutas med förslag på diskussionspunkter. Stort utrymme ges åt Lex Sarah, det viktiga politiska redskapet för att komma tillrätta med missförhållanden. Boken ger en övergripande kunskap om vad man kan förvänta sig av LSS-verksamheten, vad man kan kräva och hur man gör när värdegrunden hotas, när de goda levnadsvillkoren inte längre är så goda.
ISBN 9789144078151 | www.studentlitteratur.se/35938