Nyheter inom teknik

Nedan presenterar vi några av våra senast utgivna böcker inom teknik. Har du frågor, kontakta förläggare Jens Fredholm 046-312158, jens.fredholm@studentlitteratur.se. Vår förlagsassistent Pia Johansson 046-312202, pia.johansson@studentlitteratur.se, hjälper till med beställning av recensionsexemplar.
Högupplösta omslagsbilder kan du ladda ner på studentlitteratur.se/press, ange bokens ISBN.

Rao, C.N.R
Nanovärlden

Nanovärlden är en grundläggande bok i nanovetenskap. Boken vänder sig till studenter men även lärare som vill få mer kunskap i detta spännande och ständigt växande ämne. Materialet i denna bok ger en övergripande syn på nanoveten-skapen och teknologin bakom den. Även framställning, egenskaper, fenomen och applikationer tas upp. Boken tar även upp och förklarar ord och begrepp som är karaktäristiska i nanovetenskapen. Detta ger läsaren en stabil grund att stå på.

ISBN 9789144072760 | Läs mer på www.studentlitteratur.se/34294

Lunell, Hans
Datorn i världen, världen i datorn
En introduktion till data- och informationsteknik

Boken förklarar hur datorsystem är uppbyggda och fungerar samt hur och varför information lagras i och hanteras av datasystem i vårt samhälle. Vidare beskrivs utveckling av och egenskaper hos program och dess historiska bakgrund. Slutligen beskrivs samspelet i vårt samhälle mellan teknik, arbetsliv, lagstiftning och integritet. Boken riktar sig i första hand till den som vill förstå datatekniken, utan att för den skull bli tekniker. Möjlighet till fördjupning ges löpande genom faktarutor med avsikt att tillfredsställa även den mer tekniskt bevandrade läsaren.

ISBN 9789144068527 | Läs mer på www.studentlitteratur.se/33904

Olofsson, Mikael
Signal Theory

Signal theory provides a mathematical toolbox for modeling and analysis of
physical systems. Stochastic processes are used to model more or less unknown signals. Signal theory has applications in communication engineering, signal
processing, automatic control, medical engineering, and more.

ISBN 9789144073538 | Läs mer på www.studentlitteratur.se/35676
Signal Theory – Tables and formulas ISBN 9789144073286 | Läs mer på www.studentlitteratur.se/35684

Svensson, T – Krysander, C
Projektmodellen LIPS

Projektmodellen LIPS är ett praktiskt verktyg som leder till framgångsrika och effektiva projekt. LIPS kan utläsas antingen som Lätt Interaktiv Projekt Styrning eller LInköpings ProjektStyrningsmodell och är resultatet av erfarenheter från både industrin och projektkurser vid universitetet i Linköping. LIPS togs fram som en följd av deltagandet i det så kallade CDIO-projektet och har sedan tio år använts för att styra och examinera mer än tusen projekt vid Linköpings universitet.

ISBN 9789144075259 | Läs mer på www.studentlitteratur.se/35763
Project model LIPS ISBN 9789144075266 | Läs mer på www.studentlitteratur.se/35767

Gavel, Hillevi
Grundläggande linjär algebra

Boken behandlar de grundläggande momenten inom linjär algebra: ekvations-system, matris- och vektorräkning samt koordinatbegrepp med geometriska tillämpningar. Den ger även en introduktion till det generaliserade vektorbegreppet och linjära avbildningar. Framställningssättet är konkret och upplägget explorativt och till stor del problembaserat. En målsättning är att från första början sätta in de presenterade begreppen i ett sammanhang. Övningsuppgifterna presenteras löpande i texten och uppmuntrar till reflektion över materialet.

ISBN 9789144076058 | Läs mer på www.studentlitteratur.se/35798

Gulliksson, H – Holmgren, U
Hållbar utveckling
Livskvalitet, beteende, teknik

Boken har en bred ansats där socialt, ekologiskt och ekonomiskt kunskapskapital tillsammans med filosofins tankevärld bildar grunden. Vi skisserar utgående från detta ett antal lösningsstrategier och exemplifierar med främst IT-baserade lösningar. Det som är unikt med boken är ett personligt perspektiv. Bokens innehåll har använts vid kurser i hållbar utveckling på Umeå universitet. Referensmaterialet till aktuell forskning inom alla de områden som boken berör är rikligt och boken erbjuder en vid utblick över samhällets arbete med hållbarhetsfrågor. Du hittar också en hel del strategier för hur du som individ ska bete dig för att bli mer hållbar. Strategierna kompletteras med praktiska tips.

ISBN 9789144075143 | Läs mer på www.studentlitteratur.se/35742

Studentlitteratur AB
Studentlitteratur AB är Sveriges ledande förlag för kvalificerad kurs- och facklitteratur. Företagets samlade utgivning omfattar över 3 500 titlar författade av 4 000 forskare och lärare. Förlaget erbjuder läromedel för grundskola och gymnasium, kurslitteratur för universitet och högskola samt kvalificerad facklitteratur för yrkesverksamma. Läromedel som integrerar böcker och digitala medier utgör en växande del av utgivningen. Företaget, som är familjeägt, omsätter 234 miljoner kronor och har 108 anställda. Verksamheten finns i Lund.