Nyhetsinformation inom ekonomi

Nedan presenterar vi några av våra senast utgivna böcker inom ekonomi. Har du frågor, kontakta förläggare Kristina Genell 046-312121 och förläggare Eric Rehn 046-312122 eller förlagsassistent Petra Jönsson 046-312149. Vår förlagsassistent hjälper också till med beställning av recensionsexemplar. Högupplösta omslagsbilder kan du ladda ner på www.studentlitteratur.se/press, ange bokens ISBN.

Blythe, Jim
Marknadsföring
En mycket kortfattad, ganska intressant och någorlunda billig bok om att studera marknadsföring

Det här är boken alla marknadsföringsstudenter väntat på. På ett ledigt och lättillgängligt sätt bjuder Jim Blythe läsarna på en insiktsfull och livlig diskussion om vad marknadsföring är. Boken är ett utmärkt komplement till grundböckerna på marknadsföringskurser av alla slag och nivåer – den utmanar marknadsföringens ortodoxa idéer och lyser upp de mörka skrymslena i dagens marknadsföringsdebatter.

ISBN 9789144051741 | Läs mer på www.studentlitteratur.se/33185

Mossberg, L – Sundström, M
Marknadsföringsboken

Marknadsföringsboken ger heltäckande kunskaper på grundläggande kurser i marknadsföring vid universitet och högskola samt kurser för yrkesverksamma personer. Boken är modern och praktisk, men vilar på stadig teoretisk grund. Den förklarar både överskådligt och uttömmande hur marknadsföringens olika delar hänger ihop. Ofta med svenska exempel.

ISBN 9789144056180 | Läs mer på www.studentlitteratur.se/33477

Jensen, T – Wilson, T L. (eds.)
On the Shoulders of Giants

Our responsibility as educators is not only to ensure that our students are well grounded in the fundamentals of our field, but also to motivate them to do meaningful research. We therefore asked ourselves why an introductory book was not available that gave a fair account of the basic message and key concepts, outlined the relevance to contemporary organization studies and led to a curiosity about the rich history of organization studies? A variety of scholars within the field of organization studies were asked to contribute to this volume and were given the freedom to decide on their personal favourite – their giant – about whom to write.

ISBN 9789144067384 | Läs mer på www.studentlitteratur.se/33804

Moltke, H V – Molly, A
Systemisk coaching

Boken handlar om att klargöra ramförståelserna för kommunikationen. Den systemiska infallsvinkeln till coaching flyttar fokus från individ till relationer och från problem till möjligheter. Boken ger coachen vägledning om hur man gör samtalspartnern medveten om att det finns flera infallsvinklar till ett givet önskemål eller problem. Det betyder att det skapas nya perspektiv och möjligheter. Det systemiska kombineras med den erkännande grundtanken att det alltid finns resurser till hands, i en eller annan form, och att de utgör avstampet för coachingen.

ISBN 9789144068510 | Läs mer på www.studentlitteratur.se/33914

Larsson, Markus m.fl.
Hållbar utveckling och ekonomi
– inom planetens gränser

Med klimatförändringar, en snabbt minskande biologisk mångfald och en rad andra globala miljöhot har vi pressat ekosystemen långt över vad de tål. Att förhindra en ekologisk kollaps samtidigt som miljarder människor ska lyftas ur fattigdom ställer nya krav på det ekonomiska systemet. Det krävs en ny ekonomi som inte bara syftar till utveckling och ökad välfärd utan även till civilisationens överlevnad på jorden. Boken ger en introduktion till forskningen om planetens gränser, begreppet hållbar utveckling, ekologisk ekonomi, framväxten av dagens ekonomiska system och de grundläggande mikroekonomiska teorier som systemet vilar på

ISBN 9789144060095 | Läs mer på www.studentlitteratur.se/33727

Rehme, Sofi
Ekonomi för ingenjörer

Ekonomi för ingenjörer är en bok i grundläggande industriell ekonomi. Boken är skräddarsydd för kurserna i industriell ekonomi som ges vid Linköpings Tekniska Högskola. Boken börjar med en inblick i företags organisation för att sedan fortsätta med produkt- och investeringskalkylering, resultat- och balansräkning, räkenskapsanalys och avslutas med budgetering och handel med värdepapper.

ISBN 9789144073637 | Läs mer på www.studentlitteratur.se/34222

Pålsson-Syll, Lars
Ekonomisk doktrinhistoria

Ekonomisk doktrinhistoria är en grundbok i de ekonomiska teoriernas historia. Den innehåller en översikt av nationalekonomins utveckling från antiken till 2000-talets början. Boken beskriver hur olika ekonomiska teorier, metoder och modeller vuxit fram över tiden. Syftet är att ge överblick och sammanhang. De viktigaste svenska bidragen belyses speciellt. Den beskriver såväl de etablerade teorierna som heterodoxa utmanare och alternativ. Boken kan läsas utan förkunskaper men vänder sig i första hand till studeranden i ekonomiämnen vid universitet och högskolor.

ISBN 9789144068343 | Läs mer på www.studentlitteratur.se/33906