Nyhetsinformation inom ekonomi

Nedan presenterar vi några av våra senast utgivna böcker inom ekonomi. Har du frågor kontakta förläggare Eric Rehn 046-312122, förläggare Susanne Lundholm 046-312121 eller förlagsassistent Pia Johansson 046-312202. Vår förlagsassistent hjälper också till med beställning av recensionsexemplar.
Högupplösta omslagsbilder kan du ladda ner på studentlitteratur.se/press, ange bokens ISBN.

Jutterström, M – Norberg, P (red.)
Företagsansvar – CSR som managementidé

CSR, företags sociala ansvarstagande, har blivit ett populärt koncept i företagsvärlden. Denna bok behandlar CSR som en managementidé, det vill säga som ett redskap för verksamhetsstyrning. Boken visar att CSR har mycket gemensamt med andra populära managementidéer – lean production, total quality management, just-in-time, business process reenginering och six sigma, för att nämna några. Men det finns också väsentliga skillnader.

ISBN 9789144068794 | Läs mer på www.studentlitteratur.se/33912

Bergman, Mats m.fl.
Offentlig upphandling
På rätt sätt och till rätt pris

Den här boken behandlar offentlig upphandling från ett juridiskt och ett nationalekonomiskt perspektiv. Bokens disposition följer i princip upphandlingsprocessen, från behovsidentifiering till avtalsslut. Inledningsvis diskuteras när det är lämpligt att ersätta verksamhet i egen regi med upphandling. Därefter går boken in på hur offentlig upphandling ska genomföras, inom de ramar som ges av regelverket och givet att syftet är att uppfylla myndighetens behov på det mest effektiva sättet.

ISBN 9789144068404 | Läs mer på www.studentlitteratur.se/33930

Salas, Osvaldo
Övningar i makroekonomi

Denna övningsbok är skriven för att komplettera den utvalda huvudboken i makroekonomi. Förståelsen för ämnet makroekonomi underlättas här med hjälp av praktiska exempel och analys av dagsaktuella ekonomifrågor. Boken sätter in de teoretiska ansatserna i praktiska och enkla tillämpningar kopplade till den ekonomiska verkligheten. På detta sätt underlättas förståelsen av hur ämnet makroekonomi är uppbyggt och hur de många makroekonomiska begreppen, modellerna samt variablerna förhåller sig till varandra.

ISBN 9789144077611 | Läs mer på www.studentlitteratur.se/35901

Studentlitteratur AB
Studentlitteratur AB är Sveriges ledande förlag för kvalificerad kurs- och facklitteratur. Företagets samlade utgivning omfattar över 3 500 titlar författade av 4 000 forskare och lärare. Förlaget erbjuder läromedel för grundskola och gymnasium, kurslitteratur för universitet och högskola samt kvalificerad facklitteratur för yrkesverksamma. Läromedel som integrerar böcker och digitala medier utgör en växande del av utgivningen. Företaget, som är familjeägt, omsätter 234 miljoner kronor och har 108 anställda. Verksamheten finns i Lund.