Nyhetsinformation inom juridik

Nedan ser du information om några av våra senast utgivna böcker inom juridik.
Du kan läsa mer på länkarna intill böckerna och beställa recensionsex på vår hemsida www.studentlitteratur.se. Där kan du också ladda hem bokomslagen från vår presswebb. Har du frågor så kontakta Jerker Fransson 046-312221, jerker.fransson@studentlitteratur.se, eller förlagsassistent Pia Johansson 046-312202, pia.johansson@studentlitteratur.se.

Nya lagen om offentlig upphandling – en handbok av Pernilla Gertéll

Denna bok beskriver enkelt och lättfattligt de vanligaste upphandlingsförfarandena med de nya lagändringarna från juli 2010. Boken följer upphandlingsprocessen och dess regler, som beskrivs i den ordning de blir aktuella. Reglerna förklaras kort och illustreras med exempel och förslag till verktyg, som underlättar upphandlingen.
Läs mer på www.studentlitteratur.se/33731

Förvaltningsbeslut – överklagande, rättsprövning och annan domstolsprövning
av Wiweka Warnling-Nerep

Rätten till domstolsprövning av förvaltningsbeslut har sedan länge varit en tämligen komplicerad fråga och i försöken att åstadkomma en europarättsligt godtagbar ordning har regelverket snarare blivit än mer svårtillämpat. I Förvaltningsbeslut redogör författaren för hur hon uppfattar gällande rätt, både i ett inhemskt och i ett europarättsligt perspektiv, kompletterat av egna – ibland kritiska – reflektioner.
Läs mer på www.studentlitteratur.se/33819

Företagsekonomi för jurister – redovisning, räkenskapsanalys och kalkylering av Jan Bjuvberg

Denna bok behandlar redovisningsfrågor ur ett juridiskt perspektiv. Att boken har den utgångspunkten innebär bl.a. att det återkommande hänvisas till olika redovisningsrättsliga normer m.m. Tanken med detta är att göra redovisningsrätten och redovisningsämnet i övrigt mer tillgängligt för jurister som kommer i kontakt med redovisningsfrågor såväl under utbildning som i det praktiska yrkeslivet.
Läs mer på www.studentlitteratur.se/33321