Nyhetsinformation inom samhällsvetenskap

Nedan presenterar vi några av våra senast utgivna böcker inom samhällsvetenskap. Har du frågor, kontakta förläggare Caroline Boussard 046-312146 eller förlagsassi-stent Petra Jönsson 046-312149. Vår förlagsassistent hjälper också till med beställning av recensionsexemplar. Högupplösta omslagsbilder kan du ladda ner på www.studentlitteratur.se/press, ange bokens ISBN.

Lindbom, Anders
Systemskifte?
Den nya svenska välfärdspolitiken

Bokens övergripande frågeställning är vad som förklarar den svenska välfärds-
statens utveckling sedan 1990-talets svåra ekonomiska kris. Tillsammans ger bokens kapitel en bred bild av hur det svenska politiska systemet fungerar. Ett antal centrala beslut och händelser i modern svensk politisk historia analyseras ingående, till exempel 1990-talets budgetsanering och pensionsreform.

ISBN 9789144057347 | Läs mer på www.studentlitteratur.se/33560

Connell, Raewyn
Sydteori
Den samhällsvetenskapliga kunskapens globala dynamik

Den konventionella samhällsvetenskapens beskrivningar av världen utgår från de välutbildade och välbärgade i Europa och Nordamerika. Över hela världen är det teoretikerna från det globala nord som dominerar såväl samhällsvetarnas föreställningsvärld som studenternas litteraturlistor. Men även det globala syd producerar kunskap och insikter om samhället. Genom fängslande beskrivningar av kritiker och teoretiker visar Raewyn Connell att samhällsteorin från världens periferi är relevant och kan hjälpa oss att förstå vår föränderliga värld.

ISBN 9789144067773 | Läs mer på www.studentlitteratur.se/33831

Åström, Kenneth
Termlexikon i statsvetenskap

Omkring 1000 uppslagsord hämtade från statsvetenskapens olika inriktningar finns samlade i denna bok. Kortfattade förklaringar ges av begrepp inom bland annat komparativ politik, internationell politik, offentlig förvaltning, politisk teori och svensk politik.  Boken är en behändig hjälpreda för den som bedriver studier i statsvetenskap eller för den som i sitt arbete snabbt behöver orientera sig inom det statsvetenskapliga fältet

ISBN 9789144059709 | Läs mer på www.studentlitteratur.se/33715

Lindblom, J – Stier, J (red.)
Det socialpsykologiska perspektivet

Den sociologiska socialpsykologin har vuxit fram som en reaktion på psykologisk socialpsykologi men också på traditionell, strukturorienterad, sociologi. I denna bok presenteras för första gången på svenska en samlad redogörelse för den sociologiska socialpsykologins portalfigurer – deras biografier, idévärldar och begreppsbildningar. Författarna behandlar utförligt många av vår tids frågor kring identitet, frihet, könsförtryck, utbrändhet, meningssökande och utanförskap. Boken vänder sig främst till studerande inom samhälls- och beteendevetenskapliga ämnen.

ISBN 9789144053707 | Läs mer på www.studentlitteratur.se/33297