Nyhetsinformation inom Språk

Nedan ser du information om några av våra senast utgivna böcker inom språkområdet. Du kan läsa mer på länkarna intill böckerna och beställa recensionsex på vår hemsida www.studentlitteratur.se. Här kan du också ladda hem bokomslagen på vår presswebb. Har du frågor så kontakta förläggare Maria Mörnsjö 046-312230 (maria.mornsjo@studentlitteratur.se) eller förlagsassistent Pia Johansson 046-312202 (pia.johansson@studentlitteratur.se).

ENGELSK SPRÅKDIDAKTIK – texter, kommunikation, språkutveckling
Den här grundboken i engelsk språkdidaktik handlar om texter av olika slag - både talade och skrivna men också bilder - och deras betydelse och användning i språkinlärning och språkundervisning. Genrepedagogik, nya media och populärkulturens uttrycksformer diskuteras, liksom engelska som världsspråk samt kulturell heterogenitet. Boken är en andra, starkt reviderad upplaga av Läsa på främmande språk.
www.studentlitteratur.se/4890

LÄRA ENGELSKA PÅ INTERNET
I Lära engelska på internet presenteras en mängd idéer för hur man utan kostnader och med enkel teknik - vanliga datorer och internet - kan göra undervisningen mer varierad, individanpassad och verklighetsanknuten. Den behandlar färdiga språkövningar på internet, en mängd webbsidor från t.ex. myndigheter, organisationer och företag som kan utnyttjas för språkträning, nätbaserad kommunikation, referensverktyg på internet samt skapande och publicering med hjälp av datorn.
www.studentlitteratur.se/33090

ARABISKA – Grammatik med övningar
Denna moderna arabiska grammatik, främst avsedd för universitetsstudier i arabiska som främmande språk, beskriver grunderna i arabiska språkets struktur och skriftsystem. Tillsammans med författarens tydliga, pedagogiska förklaringar och återkommande, systematiska översättningsövningar ger den en god bas för att läsa och skriva den arabiska som vi möter i arabiska tidningar, böcker, medier och i formellt tal. En ljud-cd med övningsmeningarna inlästa på arabiska medföljer.
www.studentlitteratur.se/33153

MILITÄR ORDBOK på engelska och svenska
Denna ordbok omfattar cirka 26 000 uppslagsord. Den riktar sig i första hand till personal inom Försvarsmakten och dess olika frivilligorganisationer, som använder engelsk terminologi i sin verksamhet. Ordboken kan också användas inom civil utbildning. En cd-romskiva med identiskt innehåll medföljer varje bok.
www.studentlitteratur.se/6246