Nyhetsinformation inom Vård

Nedan presenterar vi några av våra senast utgivna böcker inom Vård. Har du frågor, kontakta förläggare Peter Stoltz 046-31 21 39 eller förlagsassistent Susanne Borg-Törn 046-31 21 61. Vår förlagsassistent Susanne hjälper också till med beställning av recensionsexemplar. Högupplösta omslagsbilder kan du ladda ner på
www.studentlitteratur.se/press, ange bokens ISBN.

Schaerström, Anders m.fl.

Hälsans och ohälsans landskap

Boken ställer frågor om varför hälsa och ohälsa varierar mellan skilda livsmiljöer. Den första läroboken på svenska i ämnet presenterar konkreta exempel från forskning och tillämpning som belyser viktiga aspekter på hälsans och sjuk-domarnas geografi.

ISBN 9789144054681 | Läs mer på www.studentlitteratur.se/33363

Jakobsson, Ulf

Forskningens termer och begrepp

Ordboken består av två delar, dels ordlistan med de svenska begreppen där även flertalet av de svenska begreppen finns översatta till engelska, dels ordlistan över de engelska begreppen med hänvisningar till de svenska förklaringarna. Många av orden är dessutom illustrerade.

ISBN 9789144058504 | www.studentlitteratur.se/33641

Brülde, Bengt (red.)

Folkhälsoarbetets etik

Denna bok handlar om de etiska problem som kan uppstå i samband med folk-hälsoarbete och om hur de bör hanteras. Detta är den första boken om folkhälsoarbetets etik som ges ut på svenska.

ISBN 9789144060422 | www.studentlitteratur.se/33734

Isaksson, Mats

Grundläggande strålningsfysik   Ny upplaga

Strålningen kan skada levande organismer, men också användas för att underlätta diagnos av sjukdomar och för terapi. Denna andra omarbetade upplaga har bl.a. kompletterats med utförligare förklaringar av centrala begrepp, samt nya figurer, bilder och tabeller.

ISBN 9789144066196 | www.studentlitteratur.se/7403

Melin, Ingela

Obesitas – Handbok   Ny upplaga

Handboken omfattar metod och en behandlingsmodell som beskriver hur man planerar, startar och genomför individualiserad strukturerad beteendemodifierad behandling av övervikt, fetma och metabolt syndrom.

ISBN 9789144066240 | www.studentlitteratur.se/4910

Obesitas – arbetsbok   Ny upplaga

Denna nya upplaga är självinstruerande och omfattar flera nya beteendeövningar.

ISBN 9789144066233 | www.studentlitteratur.se/6076

Widén, M – Engstrand, L

Fruktlexikon

Fruktlexikon presenterar 350 fruktslag från hela världen. Text och rikligt med bilder ger optimal information till studenter på universitet och högskolor, trädgårdsskolor och restaurangutbildningar, till alla som hanterar frukter i odling och handel och inte minst till alla som är intresserade av födans råvaror.

ISBN 9789144068244 | www.studentlitteratur.se/33855

Hagren, Birger

Läkemedelsräkning med interaktiva övningsuppgifter

Detta läromedel presenterar en räknemodell för att räkna läkemedel och syftar till att räknandet både blir säkrare och roligare. Genom att logga in med hjälp av en kod på bokens insida, hittar studenten övningsuppgifter med läkemedel som anges i FASS.

ISBN 9789144047683 | www.studentlitteratur.se/32900