Roten till rötan – medvetna insatser mot rotröta kan spara miljoner

Olika slags svampangrepp orsakar varje år skador och förluster för mångmiljonbelopp i det svenska skogsbeståndet. Men trots att forskningen ända sedan 1990-talet har varit både intensiv och framgångsrik är kunskaperna om hur rotröta kan motverkas fortfarande dåligt spridda. Boken Rotröta – om rotröta i allmänhet och rotticka på gran i synnerhet från Studentlitteratur vill råda bot på det. Den behandlar svampangreppens biologi och ger även praktiska råd som kan bidra till att minska de ekonomiska förlusterna i skogen.

Angrepp från rotticka och andra vednedbrytande svamparter betyder inte bara att virket i trädet blir sämre. Indirekta förluster uppstår också genom en påtaglig tillväxtnedsättning och en ökad risk för stormfällning. För svenska skogsägare har det samlade intäktsbortfallet beräknats till mellan 500 och 1 000 miljoner kronor per år.

– Dessa omfattande skador skulle kunna begränsas om de senaste decenniernas forskningsrön fick en större spridning. Mycket av den kunskap som kommit fram är direkt tillämpbar i skogsbruket, menar Jonas Rönnberg, som tillsammans med Mattias Berglund, Johan Norman och Claes Sturesson står bakom boken.

Tillsammans med sina medförfattare har han samlat och sammanfattat den senaste kunskapen om rottickan med särskilt fokus på för skogsnäringen tillämpbara aspekter. Det handlar om svampens biologi, liksom de faktorer som påverkar dess spridning och utbredning.

– Det intensiva moderna skogsbruket med stora monokulturer och avverkning året runt har sannolikt medverkat till spridningen av rotrötan. För att begränsa skadorna krävs därför planering och att man vidtar rätt åtgärder i bestånden, framhåller Jonas Rönnberg. Insikterna måste styra skogsskötselns alla delar, från beståndsanläggning, markberedning, val av plantmaterial till röjning, gallring, slutavverkning och – inte minst – stubbehandling.

– Störst möjligheter att minska rotrötans utbredning och därigenom minska de ekonomiska förlusterna har man förmodligen när det gäller granskogen. Det är ju i granplanteringarna som förlusterna är mest ekonomiskt kännbara, noterar Jonas Rönnberg.

Om författarna:
Jonas Rönnberg, docent och jägmästare, forskar på skogsskötsel och rotröta på SLU i Alnarp. Mattias Berglund är jägmästare och doktor och har under flertalet år, som anställd på SLU i Alnarp, bedrivit forskning kring skogsskötselfrågor och rotröta. Johan Norman är jägmästare, skoglig doktor och koordinator för utbildningen på magisternivå vid institutionen för Sydsvensk skogsvetenskap vid Sveriges Lantbruksuniversitet i Alnarp. Claes Sturesson är Teknisk Doktor samt Högskoleingenjör inom Skog och Trä. Claes har arbetat på SLU i Alnarp med detektering av rotröta med akustiska metoder.

Kort om boken: ISBN 9789144071961, sidantal 272 kr, vårt internetpris 242 kr inkl. moms.

För ytterligare information kontakta:
Förläggare Jens Fredholm, jens.fredholm@studentlitteratur.se, 046-312158, eller läs mer på www.studentlitteratur.se/34287.

För beställning av recensionsexemplar kontakta:
Förlagsassistent Pia Johansson, 046-312202, e-post: pia.johansson@studentlitteratur.se.

Bokens omslag kan du ladda ner högupplöst på www.studentlitteratur.se/press.

Studentlitteratur AB
Studentlitteratur AB är Sveriges ledande förlag för kvalificerad kurs- och facklitteratur. Företagets samlade utgivning omfattar över 3 500 titlar författade av 4 000 forskare och lärare. Förlaget erbjuder läromedel för grundskola och gymnasium, kurslitteratur för universitet och högskola samt kvalificerad facklitteratur för yrkesverksamma. Läromedel som integrerar böcker och digitala medier utgör en växande del av utgivningen. Företaget, som är familjeägt, omsätter 234 miljoner kronor och har 108 anställda. Verksamheten finns i Lund.