Studentlitteratur förvärvar Adastra Läromedel

Studentlitteratur har tecknat avtal om förvärv av Adastra Läromedel, ett av de ledande förlagen på grundskolan.

Adastra startade sin verksamhet 1993 och har en bred utgivning av läromedel från förskoleklass till årskurs 9. I dag är Adastra bland de största på marknaden inom svenska och engelska för de första skolåren. Företaget har sitt säte i Sollentuna och en omsättning på cirka 25 miljoner kronor.

– Det har varit fantastiskt roliga och framgångsrika år men nu är det rätt tidpunkt att låta någon annan ta över. Vi har fullt förtroende för Studentlitteratur och deras förmåga att både förvalta och utveckla det vi byggt upp, säger Lars Malmius, Adastras VD och tillsammans med Görel Hydén förlagets grundare.

Studentlitteratur är redan starka inom svenska och moderna språk för grundskola och gymnasium. Adastras utgivning stärker förlagets position på skolmarknaden ytterligare.

– Vi är mycket glada och stolta över förtroendet. Adastra är ett välkänt varumärke och ett personligt förlag med mycket funktionella och omtyckta material. Vi ser fram emot att få vidareutveckla Adastras utgivning, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.

Överlåtelsen sker formellt den 1 oktober 2010.

För ytterligare kommentarer kontakta:

Stefan Persson, VD Studentlitteratur
Tel. 046-31 22 77, e-post: stefan.persson@studentlitteratur.se

Magnus Pettersson Roos, vice VD och Marknadschef Studentlitteratur
Tel. 046-31 21 50, e-post: magnus.pettersson.roos@studentlitteratur.se

Lars Malmius, Adastra Läromedel

Fakta om Studentlitteratur AB
Studentlitteratur AB är Sveriges ledande förlag för kvalificerad kurs- och facklitteratur. Företagets samlade utgivning omfattar över 3 500 titlar författade av 4 000 forskare och lärare. Förlaget erbjuder läromedel för grundskola och gymnasium, kurslitteratur för universitet och högskola samt kvalificerad facklitteratur för yrkesverksamma. Läromedel som integrerar böcker och digitala medier utgör en växande del av utgivningen. Företaget, som är familjeägt, omsätter 230 miljoner kronor och har drygt 100 anställda. Verksamheten finns i Lund.