Studentlitteratur förvärvar Argument Förlags skolsortiment

Studentlitteratur har tecknat avtal om förvärv av Argument Förlags skolsortiment.

Argument Förlag är ett oberoende förlag som främst vänt sig till skola och kyrka. Förlaget har sedan starten 1994 framgångsrikt inriktat sig på en utgivning som syftar till att utveckla empati hos elever och att ge dem ett underlag till etiska reflektioner. Förvärvet innebär att Argument Förlag fortsättningsvis fokuserar på utgivning gentemot kyrkan medan skolsortimentet utvecklas vidare som en del av Studentlitteraturs utgivning.

– Argument Förlags läromedel för skolan har en mycket väl genomtänkt pedagogik som ger stöd för läraren och framhåller lärarrollen. Produkterna blir en viktig del i vår satsning på förskola och grundskolans tidiga år, menar Stefan Persson, VD Studentlitteratur.

Nu breddar Studentlitteratur sitt erbjudande som vänder sig till för- och grundskola och förstärker sin marknadsposition ytterligare. Studentlitteratur leder utvecklingen av moderna läromedel med digitala stöd. Därutöver har Studentlitteratur en gedigen utgivning och produkter som stöttar kompetensutveckling för skolledare, rektorer och lärare i grundskola och förskola.

– Argument Förlags utgångspunkt har alltid varit att vi själva skulle vilja arbeta med de läromedel vi ger ut. Den hållningen har även Studentlitteratur vilket gör att jag hyser stort förtroende för deras förmåga att utveckla sortimentet vidare, säger Gunnar Törnqvist, VD Argument Förlag.

Överlåtelsen sker formellt den 1 februari 2012.

För ytterligare kommentarer kontakta:

Stefan Persson, VD Studentlitteratur
Tel: 046-31 22 77, e-post: stefan.persson@studentlitteratur.se

Gunnar Törnqvist, VD Argument Förlag
Tel: 0340-69 80 12 alternativt 0708-87 11 87, e-post: gunnar@argument.se

Argument Förlag
Argument Förlag ger ut pedagogiskt material för kyrka och skola. Målsättningen är att erbjuda praktiskt användbart material som kan underlätta arbetet med barn och ungdomar. Företaget omsätter cirka 15 miljoner kronor och har 11 anställda. Verksamheten finns i Varberg.

Fakta om Studentlitteratur AB
Studentlitteratur AB är Sveriges ledande förlag för kvalificerad kurs- och facklitteratur. Företagets samlade utgivning omfattar över 3 500 titlar författade av 4 000 forskare och lärare. Förlaget är verksamt inom läromedel för grundskola och gymnasium, kurslitteratur för universitet och högskola samt kvalificerad facklitteratur för yrkesverksamma. Läromedel som integrerar böcker och digitala medier utgör en växande del av utgivningen. Företaget, som är familjeägt, omsätter cirka 230 miljoner kronor och har 110 anställda. Verksamheten finns i Lund.