Studentlitteratur förvärvar Serholt Läromedel

Studentlitteratur har tecknat avtal om förvärv av Serholt Läromedel.

Sedan starten 1995 har Serholt vuxit till en väl etablerad förlagsverksamhet med en omfattande utgivning av läromedel som riktar sig mot för- och grundskola. Mattekul, Åke- serien och Mellan raderna-serien är några välkända produkter. Utgivningen kännetecknas av sin lättillgänglighet och Lena Serholts barnnära bilder.

– Vi är mycket stolta över att det som en gång började som en källarverksamhet idag är ett etablerat förlag. Nu är det dags att ta nästa steg och komma in i ett än större sammanhang. Studentlitteratur kan ge våra produkter det bränsle som krävs för att ännu fler barn ska få glädjen att använda våra läromedel, säger Martin Serholt, VD Serholt.

Studentlitteratur leder utvecklingen av moderna läromedel med digitala stöd. Därutöver har Studentlitteratur en gedigen utgivning och produkter för som stöttar kompetensutveckling för skolledare, rektorer och lärare i grundskola och förskola. Tillsammans med Serholt breddar nu Studentlitteratur sitt erbjudande som vänder sig till för- och grund- skola och förstärker sin marknadsposition ytterligare.

– Serholt är ett mycket välskött företag med ett produktsortiment som väl kompletterar vårt eget. De har ett starkt varumärke och ett gott anseende hos kunderna som vi sätter högt värde på. Vi ser fram emot att vidareutveckla Serholt i samma anda framöver, summerar Studentlitteraturs VD Stefan Persson.

Överlåtelsen sker den 2 januari 2012.

Stefan Persson, VD Studentlitteratur Tel. 046-31 22 77, e-post: stefan.persson@studentlitteratur.se

Martin Serholt, VD Serholt Läromedel Tel. 0320-800 62, e-post: martin@serholt.com

Serholt Läromedel
Serholt Läromedel erbjuder läromedel med barnnära bilder och ett enkelt pedagogiskt språk som stimulerar barn till att lära sig på sitt bästa sätt, som är roliga och bidrar till ett lustfyllt lärande. Den egenproducerade utgivningen omfattar cirka 500 titlar för förskola och grundskola författade av ett 100-tal författare. Företaget omsätter cirka 10 miljoner kronor och har sju anställda.

Studentlitteratur AB
Studentlitteratur AB är Sveriges ledande förlag för kvalificerad kurs- och facklitteratur. Företagets samlade utgivning omfattar över 3 500 titlar författade av 4 000 forskare och lärare. Förlaget erbjuder läromedel för grundskola och gymnasium, kurslitteratur för universitet och högskola samt kvalificerad facklitteratur för yrkesverksamma. Läromedel som integrerar böcker och digitala medier utgör en växande del av utgivningen. Företaget, som är familjeägt, omsätter 234 miljoner kronor och har 108 anställda. Verksamheten finns i Lund.