Studentlitteratur förvärvar ytterligare del i Iustus Förlag

Studentlitteratur utökar sin ägarandel i Iustus Förlag och blir majoritetsägare. Juridiska Föreningen i Uppsala, som är Iustus Förlags grundare, kvarstår som ägare med 25 procent av förlaget.

Iustus inriktning är juridisk kurs- och facklitteratur. Det är ett av Sveriges äldsta förlag med utgivning från mitten av 1800-talet. Studentlitteratur förvärvade 2009 Stiftelsen Juridisk Fakultetslitteraturs 50-procentiga ägarandel i Iustus Förlag. Genom att förvärva ytterligare 25 procent av Juridiska Föreningen i Uppsala blir Studentlitteratur nu majoritetsägare.

– Studentlitteratur tillför kunnande och resurser inom flera områden. Exempelvis kan Iustus nu ta del av Studentlitteraturs arbetssätt inom digitala publiceringsformer – det gör att vi står väl rustade för framtiden, summerar Eva Thorell, VD Iustus.

Tillsammans bildar Studentlitteratur och Iustus Förlag en nationell och kraftfull förlagsaktör inom juridikområdet.

– Iustus har ett starkt varumärke och ett gott anseende hos jurister över hela landet, vilket vi sätter högt värde på. Vi har sedan länge en omfattande utgivning inom juridik och Iustus utgivning kompletterar vår egen, förklarar Studentlitteraturs VD Stefan Persson.

Överlåtelsen har skett den 1 mars 2011.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Stefan Persson, VD Studentlitteratur
Tel. 046-31 22 77, e-post: stefan.persson@studentlitteratur.se

Eva Thorell, VD Iustus Förlag
Tel. 070-664 45 00, e-post: eva.thorell@iustus.se

Fakta om Iustus Förlag
Iustus Förlag har ett komplett erbjudande av läroböcker för juristutbildningar på universitet och högskolor samt andra utbildningar med inslag av juridik. Förlaget ger även ut akademiska avhandlingar, rättsvetenskaplig litteratur och ett antal skriftserier. Förlagets författare är experter inom skilda juridiska områden och omfattar lärare på juridiska institutioner, men också praktiker.

Fakta om Juridiska Föreningen i Uppsala
Juridiska Föreningen grundades 1844 och är en religiöst - och politiskt obunden studentförening för juridikstuderande i Uppsala med ca 1400 medlemmar. Föreningens verksamhet omfattar bland annat café, recentiormottagning och kostnadsfri juridisk rådgivning. Föreningen ger även ut en medlemstidning, anordnar debatter och samarbetar med andra studentföreningar i Sverige och Norden. Iustus Förlag ger ut en del av kurslitteraturen på juristprogrammet som Juridiska Föreningen säljer till sina medlemmar.

Fakta om Studentlitteratur AB
Studentlitteratur AB är Sveriges ledande förlag för kvalificerad kurs- och facklitteratur. Företagets samlade utgivning omfattar över 3 500 titlar författade av 4 000 forskare och lärare. Förlaget är verksamt inom läromedel för grundskola och gymnasium, kurslitteratur för universitet och högskola samt kvalificerad facklitteratur för yrkesverksamma. Läromedel som integrerar böcker och digitala medier utgör en växande del av utgivningen. Företaget, som är familjeägt, omsätter cirka 230 miljoner kronor och har 110 anställda. Verksamheten finns i Lund.