Studentlitteratur skapar nytänkande läromedel tillsammans med spelutvecklingsföretaget Hello There

Studentlitteraturs erbjudande förstärks ytterligare genom ett samarbete med spelföretaget Hello There som ingår i börsnoterade Know IT. Målsättningen är att ytterligare utveckla och förfina Studentlitteraturs digitala stöd för inlärning.

Studentlitteraturs böcker har sedan länge kompletterats av digitalt material som tillför dimensioner som inte ryms i det tryckta formatet. Nu vill Studentlitteratur skapa nytänkande lärmiljöer där avancerade spel blir ett verktyg för att tillgodogöra sig kunskap. – Hello There har hög teknisk kompetens och gedigen erfarenhet av spelutveckling. Genom nära samverkan kan vi tillsammans utveckla pedagogiska spelmotorer, mobila lärplattformar och andra digitala applikationer som ger både lärare och elever ökade möjligheter att nå resultat, säger Studentlitteraturs VD Stefan Persson. Första samarbetsprojektet är kring Magic! 5, en lärobok i engelska för femteklassare som kommer under oktober i år. Det digitala stödet som finns till boken kompletteras med en kapitelbaserad spelvärld där eleven blir del av en spännande story och måste använda sina engelskakunskaper för att lösa olika spelutmaningar. – Det är oerhört spännande att tillsammans med Studentlitteratur driva utvecklingen av morgondagens digitala läromedel och kurslitteratur. Spel öppnar upp för helt nya möjligheter att ta till sig ett innehåll, konstaterar Oskar Eklund, VD på Hello There. Vid Bok- och Biblioteksmässan visar Hello There den 25 september hur digital utveckling påverkar sätten vi lär oss och vad som krävs för att anpassa dagens utbildningssystem till ungas verklighet under seminariet ”World of Warcraft School - snart i en dator nära dig?”.