Studentlitteratur slår ett slag för människans rätt till hälsa

Som bosatt i Sverige är det lätt att ta den väl fungerande sjukvården för givet. Men situationen i vårt land är långt ifrån representativ för övriga världen och det internationella samfundet har på senare år jobbat hårt för att lyfta hälsan till en mänsklig rättighet. För att uppmärksamma frågan om rätten till hälsa har en grupp världsledande experter inom området skrivit The Right to Health: Theory and Practice, som nu ges ut av Studentlitteratur.

Även om Världshälsoorganisationen, WHO, redan 1948 fastställde att hälsa är en mänsklig rättighet var konstaterandet under mer än femtio år inte mycket mer än en slogan runt om i världen. Men sedan 1990-talet har det internationella samfundet ägnat sig alltmer åt människors ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter och därmed också människans rätt till hälsa. Rätten till hälsa omfattar bland annat läkarvård, fungerande nationella sjukvårdssystem och grundläggande faktorer för hälsa, som hygien, adekvat boende och jämlikhet.

För tio år sedan förstärktes rätten till hälsa ytterligare när man i FN utsåg en särskild rapportör för rätten till hälsa, en position som idag hålls av Anand Grover, människorättsaktivist och grundare av rörelsen Lawyer’s Collective. Tillsammans med en rad framstående forskare och experter har Anand Grover skrivit The Right to Health: Theory and Practice.

The Right to Health: Theory and Practice fyller ett stort tomrum i litteraturen, säger Anand Grover. Den fördjupar vår förståelse för hälsa och mänskliga rättigheter och kommer sannolikt att stimulera till nya perspektiv inom området.

Boken, som kopplar samman hälsa och mänskliga rättigheter, både i teorin och i praktiken, är den första i sitt slag. Ett av huvudmotiven bakom boken är att visa att fungerande hälsosystem som är tillgängliga för alla är fundamentalt för att förbättra den rådande situationen. Ett annat motiv är att visa att hälsa, mänskliga rättigheter, nationell juridik och etik påverkar varandra – att de är interrelaterade och ofta har samma mål.

– Målet med boken är att ge studenter och yrkesutövande inom hälsa och mänskliga rättigheter en grundläggande förståelse för hälsa, mänskliga rättigheter – och då specifikt rätten till hälsa, etik och lag, säger redaktören Gunilla Backman. Den ska även demonstrera vikten av fungerande hälsosystem, hur rätten till hälsa praktiskt kan appliceras och vilka konsekvenserna blir om åtgärder uteblir.

Om redaktören:

Gunilla Backman är hälsorådgivare för konflikt- och post-konfliktländerna på SIDA och forskare vid London School of Hygiene and Tropical Medicine. Hon har haft ledande positioner inom bl.a. Världshälsoorganisationen, FN:s utvecklingsprogram och Läkare utan gränser och har erfarenheter från arbete i länder som Bosnien och Hercegovina, Kosovo, Östtimor, El Salvador och Guatemala. Hon har även varit Senior Research Officer för Paul Hunt, FN:s f.d. rapportör för rätten till hälsa.

ISBN 9789144067803, 368 sidor

För ytterligare information kontakta:
Vår förläggare Peter Stoltz, tel. 046-31 21 39, e-post: peter.stoltz@studentlitteratur.se
För beställning av recensionsexemplar eller högupplösta bilder kontakta:
Förlagsassistent Susanne Borg-Törn, tel. 046-31 21 61, e-post: susanne.borgtorn@studentlitteratur.se

Fakta om Studentlitteratur AB Studentlitteratur AB är Sveriges ledande förlag för kvalificerad kurs- och facklitteratur. Företagets samlade utgivning omfattar över 3 500 titlar författade av 4 000 forskare och lärare.Förlaget erbjuder läromedel för grundskola och gymnasium, kurslitteratur för universitet och högskola samt kvalificerad facklitteratur för yrkesverksamma. Läromedel som integrerar böcker och digitala medier utgör en växande del av utgivningen. Företaget, som är familjeägt, omsätter drygt 230 miljoner kronor och har cirka 110 anställda. Verksamheten finns i Lund.