Värdefull HR-forskning premierad

Utmärkelsen Årets HR-forskning syftar till att lyfta fram viktig HR-forskning för en större publik och bidra till ökad professionalisering inom området.

Årets pristagare är Karin Bredin och Jonas Söderlund som enligt juryns motivering både utvecklat nya spännande teoretiska begrepp och gjort en gedigen genomgång av olika aktörers roller i det HR-arbete som sker i projektbaserade organisationer. – Priset lyfter fram värdefull forskning inom HR-området och uppmuntrar särskilt nytänkande sätt att beskriva och analysera personalarbetets utmaningar, det har pristagarna lyckats med, menar Ronny Pettersson som ingår i juryn och är förlagschef på Studentlitteratur. Vidare tilldelas Karl Ydén ett hedersomnämnande för sitt mod och nyfikenhet i samband med sin fallstudie av Försvarsmakten, ”Kriget och karriärsystemet”. Studien ligger vid sidan av den traditionella HR-forskningen. Studentlitteratur, IPF (Institutet för Personal- & Företagsutveckling vid Uppsala Universitet) och tidningen Personal & Ledarskap står bakom priset som delades ut i samband med Forskardagen 2009.