Varför går hon? Och hur?

Det har gått sju år sedan den mycket uppmärksammade och uppskattade boken Varför går hon? gavs ut för första gången. I samband med att Studentlitteratur nu ger ut en fjärde upplaga, publicerar man även uppföljaren och systerboken Hur går hon? Om att stödja misshandlade kvinnors uppbrottsprocesser.

Många som möter misshandlade kvinnor frågar sig varför den våldsutsatta stannar kvar med förövaren. I Varför går hon? Om misshandlade kvinnors uppbrottsprocesser har författarna Carin Holmberg och Viveka Enander vänt på frågan och undrar istället varför vissa väljer uppbrottet som utväg. Boken har blivit viktig på såväl universitets- och högskoleutbildningar som i andra utbildningssammanhang och den används även av kvinno- och brottsofferjourer.

Hur går hon? Om att stödja misshandlade kvinnors uppbrottsprocesser tar vid och utvecklar där föregångaren slutade. Upprinnelsen till uppföljaren var att några praktiker utvecklat konkreta metoder utifrån Varför går hon? och ville förmedla dem till andra.

Hur går hon? innehåller såväl nya teoretiska infallsvinklar som praktiska metoder för stödarbete. I metodkapitlen ges tydliga beskrivningar för hur man kan arbeta med enskilda samtal, bildkommunikation och drama. Syftet är att ge inspiration till läsaren att hitta verktyg som kan fungera i stöd- och behandlingsarbetet.

– Till vår glädje tycks många duktiga personer som arbetar mot mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer, ha funnit Varför går hon? användbar i sitt praktiska arbete. Därför har vi nu valt att gå ett steg till, säger redaktörerna Carin Holmberg och Viveka Enander. Den nya boken handlar om hur man rent praktiskt kan hjälpa och stödja utsatta i en uppbrottsprocess. Vi hoppas att de som arbetar med frågan ska finna boken användbar – den är till dem!

Hur går hon? vänder sig till studerande vid universitet och högskola samt verksamma inom socialtjänsten, på beroendemottagningar och inom äldreomsorgen. Den kan även användas i arbetet med personer med funktionsnedsättningar, i SFI-utbildningar och av dem som i sitt arbete främst möter personer som utsatts för våld i en samkönad parrelation, inte minst kvinno- och brottsofferjourer.

ISBN 9789144070780, 214 sidor, Hur går hon?
ISBN 9789144074948, 142 sidor, Varför går hon?

Om redaktörerna:
Carin Holmberg, fil. dr i sociologi, arbetar på RFSLs brottsofferjour i Stockholm och har intresserat sig alltmer för kopplingen mellan våld mot djur och våld i nära relationer.
Viveka Enander, fil. dr i socialt arbete, arbetar med våld i nära relationer på VKV (Västra Götalandsregionens kompetenscentrum).