Världens litteraturer

Världens litteraturer – en gränsöverskridande historia

är titeln på en ny bok från Studentlitteratur. Titeln är talande, boken är en historia om litterära texter från hela världen, texter som kommunicerar över tids- och kulturgränser.

– Boken presenterar litteratur inte bara från Europa utan också från Asien, Afrika och Amerika. Det är ett nytt grepp och jag tror att dagens unga, som har rest i stora delar av världen, kommer att få nya perspektiv på sina erfarenheter när de läser den, säger bokens redaktör Margareta Petersson.

18 skribenter har bidragit till boken. Den behandlar litterära texter som varit värdefulla i sin egen tid, som bevarats och förts vidare till nya generationer – litteratur som skrivits ned på palmblad, pergament eller papper, varit muntlig eller digital. Boken är indelad i fem makroepoker. Under varje epok behandlas olika delar av världen i egna avsnitt. Den kronologiska framställningen bryts av några kortkapitel, som antingen fördjupar, problematiserar eller breddar en frågeställning.

Till Världens litteraturer finns en webbsida som bland annat innehåller en tidslinje. Den är knuten till NE:s artiklar om författare och verk. Dessutom innehåller webbsidan fördjupningsartiklar och länkar samt ett termlexikon.

Världens litteraturer belönades redan på manusstadiet med hederspris när Kurslitteraturpriset 2010 delades ut. I juryns motivering lyftes då bokens globala perspektiv, förankring i aktuell forskning och nya angreppssätt fram.

Boken är främst avsedd för grundkurser i litteraturvetenskap på universitet och högskolor, men är även intressant för alla andra med intresse för litteratur och dess historia.

Redaktör och författare: Margareta Petersson, professor i litteraturvetenskap vid Linnéuniversitetet i Växjö, är redaktör för Världens litteraturer.

Övriga medverkande skribenter är: Cecilia Alvstad, Staffan Bergsten, Gunilla Florby, Anna Gunder, Stefan Helgesson, Paula Henriksson, Bo Holmberg, Marja Kaikkonen, Lena Kåreland, Stephan Larsen, Björn Larsson, Gunilla Lindberg-Wada, Leif Lorentzon, Eva Löfquist, Piia Posti, Magnus Röhl, Rikard Schönström.

Boken är på 372 sidor och har ISBN 9789144055879

För ytterligare information kontakta:
Karin Palmkvist, Förläggare
Tel. 046-31 21 45, e-post: Karin.palmkvist@studentlitteratur.se

För beställning av recensionsexemplar kontakta:
Pia Johansson, Förlagsassistent
Tel. 046-31 22 02, e-post: pia.johansson@studentlitteratur.se

Bokens omslag kan du ladda ner högupplöst på www.studentlitteratur.se/press