Arbetslöshet och utanförskap bland unga granskas

Varför är unga arbetslösa mer än medelålders och äldre? Vilken betydelse har utbildningen och utbildningsvalen? I Studentlitteraturs Den långa vägen till arbetsmarknaden behandlas aktuella frågor om arbete, utbildning, arbetslöshet och utanförskap bland dagens unga.

Ungas väg till arbete och försörjning framstår som alltmer utdragen och krokig. Det är en erfarenhet som Sverige delar med ett flertal andra jämförbara länder. I den här antologin diskuterar forskare från olika discipliner orsaker till ungdomsarbetslöshet, vilka insatser som görs på området på såväl kommunal som på europeisk nivå och hur övergången mellan utbildning och arbetsliv ser ut.

Arbetsmarknadspolitiken har fungerat som en viktig beståndsdel i den svenska välfärdspolitiska modellen menar Jonas Olofsson, redaktör för boken.

– Många ungdomar med svag förankring på arbetsmarknaden och utan rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen blir föremål för kommunernas arbetsmarknadspolitiska insatser. Men vad vet vi om den kommunala arbetsmarknadspolitiken och de olika ungdomsprojekt som bedrivs i kommunerna? Kan vi säga något om deras betydelse och effektivitet i relation till de insatser som görs via Arbetsförmedlingen?

I boken lyfts också de ungas perspektiv fram och vilka framtidsbilder de själva har.

– Utbildning och arbete framstår som de viktigaste frågorna för dagens unga. Det är uppenbart att arbetslöshet bidrar till en mer pessimistisk syn på de egna möjligheterna och skapar oro om framtiden, sammanfattar Olofsson.

Även villkoren för särskilt utsatta grupper, exempelvis funktionshindrade eller med utländsk bakgrund diskuteras. Avslutningsvis reflekterar bokens författare över åtgärder och vilka forskningsfrågor som är intressanta för framtiden.

– Den nuvarande välfärdspolitiken är dåligt anpassad till de nya förutsättningarna för ungdomars möjligheter till arbete. Det krävs nya insatser som går över gränserna mellan etablerade politikområden och som tar sin utgångspunkt i individers olika förutsättningar om vi ska stoppa utvecklingen med växande ohälsa och utanförskap bland grupper av unga.

Om författarna

Jonas Olofsson (red.) är professor vid Malmö högskola. Övriga medverkande är:
Kenneth Abrahamsson, Susanne Alm, Olof Bäckman, Per Germundsson, Torbjörn Hjort, Teres Hjärpe, Ingrid Höjer, Helena Johansson, Lena Lindahl, Anders Lovén, Lisbeth Lundahl, Åsa Löfström, Henrik Malm Lindberg, Roger Mörtvik, Anders Nilsson, Alexandru Panican, Ingrid Runesson, Lena Schröder, Oscar Svensson, Katarina Thorén, Eskil Wadensjö och Susanne Zander.

För ytterligare information kontakta:

Caroline Boussard, Förläggare Samhällsvetenskap
Tel: 046-31 21 46, e-post: caroline.boussard@studentlitteratur.se