Dagens medietrender kan spåras långt tillbaka

Sociala medier är inget nytt. I flera hundra år har människor försökt föra ut sina tankar och åsikter till utvalda grupper med hjälp av den tillgängliga kommunikationstekniken. Det berättar medieprofessorn Lars-Åke Engblom i Från djungeltelegraf till internet, som ges ut av Studentlitteratur.

Mycket av innehållet i de första tidningarna känns igen i dagens medier, menar Engblom. Det har bara fått ny förpackning. Och inga medier har försvunnit för att nya tillkommit. De har bara fått nya funktioner. I bokens slutkapitel visar han hur flera av de trender, som utmärker dagens mediesamhälle har trådar långt bak i historien.

Boken berättar om masskommunikationens framväxt från djungeltrummor och röksignaler till digitalkanaler och internet. Tonvikten ligger på dagspressens och etermediernas utveckling.

Den mest revolutionerande utvecklingen har skett inom bildens område, menar Engblom. Idag kan vem som helst skicka bilder jorden runt med ett knapptryck, men så sent som 1948 använde Expressen brevduvor för att bli först med bilder från den svenska olympiatruppens båtresa till London!

Författaren, Lars-Åke Engblom, är professor på Högskolan i Jönköping och tidigare journalist på tv, radio och tidningar.

Ytterligare information finner ni på www.studentlitteratur.se/35842.

För ytterligare kommentarer kontakta:

Karin Palmkvist, Förläggare humaniora. Tel: 046-31 21 45, e-post: karin.palmkvist@studentlitteratur.se