En kort introduktion till Sveriges ekonomiska historia

Övergången från ett fattigt bondesamhälle till ett rikt industri- och tjänstesamhälle är en av de största förändringar som mänskligheten har upplevt. I Studentlitteraturs Reformer och revolutioner analyserar författaren Christopher Lagerqvist hur Sverige höjde sig ur den fattigdom som fram till 1800-talet utgjorde mänsklighetens normaltillstånd.

Reformer och revolutioner är en introduktion till främst Sveriges men även Västeuropas ekonomiska historia mellan åren 1750 och 2010. Boken presenterar ny primärforskning och nya tolkningar och gör anspråk på att uppdatera läsaren med de senaste resultaten vid den internationella forskningsfronten, särskilt inom handel, industriell omvandling och välfärd.

– Uppgiften är att analysera de övergripande trenderna i samhället och genomgående jämföra Sverige med andra länder i Europa och världen, säger författaren Christopher Lagerqvist. Det innebär att vissa avsnitt domineras av internationella jämförelser och utblickar.

Bokens disposition består av fem temata som alla syftar till att belysa en central och klart avgränsad aspekt av bokens huvudfrågeställning: Varför blev Sverige ett rikt industri- och tjänstesamhälle? De fem grundtankarna pekar liksom ekrar in mot helhetens nav, vilket innebär att huvudfrågan enbart kan besvaras när samtliga temata har analyserats var för sig.

– En viktig skillnad gentemot andra svenska översikter i ekonomisk historia är att urvalet har styrts av de faktorer som lyfts fram i den internationella forskningslitteraturen, säger Christopher Lagerqvist. Innehållet har varken influerats av ideologiska ställningstaganden eller strukturteorier.

Då det är omöjligt att i en kort introduktion behandla alla frågor på ett fullständigt sätt innehåller boken omfattande litteraturhänvisningar för vidareläsning.

Reformer och revolutioner vänder sig dels till studenter och forskare i ekonomisk historia, historia, nationalekonomi, företagsekonomi och statskunskap, dels till gymnasielärare som söker ett komplement till dagens kurser i samhällskunskap och historia. Den breda allmänheten som vill få en inblick i huvuddragen i Sveriges ekonomiska historia kommer också att ha glädje av boken.

Om författaren:

Christopher Lagerqvist är fil.dr och forskare i ekonomisk historia vid Uppsala universitet. Han har även varit student och gästforskare vid University of Oxford, där han är Research Associate. Lagerqvist är sedan 2008 programchef och pedagogiskt ansvarig för The Oxford–Uppsala Programme och arbetar sedan 2010 som ekonomihistoriker vid Kungl. Myntkabinettet – Sveriges ekonomiska museum.