En nyanserad bild av narkotikadebatten

Världens bästa narkotikapolitik eller ett avskräckande exempel? Åsikterna om svensk narkotikapolitik går isär. Huvudmotsättningen tycks stå mellan dem som förordar en restriktiv narkotikapolitik och dem som vill avskaffa de repressiva åtgärderna mot användarna. Studentlitteraturs Narkotikapolitik och narkotikadebatt ger en objektiv och nyanserad bild av grundfrågorna i narkotikapolitiken och narkotikadebatten.

Narkotikadebattens vågor går höga mellan politiker, intresseorganisationer, forskare och på senare tid även brukare. Tvärsäkerheten hos debattörerna är ofta påfallande. Det som är självklara och nödvändiga insatser för den ena sidan anses av motståndarna vara roten till problemen.

I Narkotikapolitik och narkotikadebatt lyfts blicken till narkotikapolitik på nationell och internationell nivå, det vill säga de beslut som sätter ramarna för narkotikans plats i samhället. Den beskriver det internationella regelsystem som ligger till grund för narkotikapolitiken och tar dessutom upp FN:s och EU:s roll i den politiska processen och de enskilda ländernas handlingsutrymme i det konkreta arbetet. Författaren gör dessutom nedslag i debatten för att illustrera de viktigaste ståndpunkterna och hur de bryts mot varandra.

– Boken är ingen partsinlaga för den ena eller andra sidan i den narkotikapolitiska debatten, säger författaren Bengt Svensson. Ett skäl till det är narkotikafrågans komplexitet. Det finns inga enkla lösningar. Alla åtgärder har för- och nackdelar.

Narkotikapolitik och narkotikadebatt riktar sig främst till socionomer och studenter på socionomutbildningar, men även till statsvetare, sociologer, medicinare och andra som arbetar med missbruksfrågor. Dessutom har författaren ambitionen att nå ut till en bredare publik, till politiker, journalister, personer som själva använder narkotika , föräldrar etc. som vill fördjupa sina kunskaper i narkotikafrågan.

Om författaren:

Bengt Svensson är professor i socialt arbete och verksam som forskare och lärare vid Institutionen för socialt arbete på Malmö högskola. Han arbetade under många år som socialarbetare med personer som använde narkotika. I sin forskning har han bland annat gjort omfattande fältarbeten i narkotikamiljöer och på tvångsvårdsinstitutioner.

ISBN 9789144081564, 233 sidor

För ytterligare information kontakta:
Vår förläggare Ann Wirsén Meurling, tel. 046-31 21 63, e-post: ann.meurling@studentlitteratur.se

För beställning av recensionsexemplar eller högupplösta bilder kontakta:
Förlagsassistent Susanne Borg-Törn, tel. 046-31 21 61, e-post: susanne.borgtorn@studentlitteratur.se

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande förlag för kvalificerad kurs- och facklitteratur. Företagets samlade utgivning omfattar över 3 500 titlar författade av 4 000 forskare och lärare. Förlaget erbjuder läromedel för grundskola och gymnasium, kurslitteratur för universitet och högskola samt kvalificerad facklitteratur för yrkesverksamma. Läromedel som integrerar böcker och digitala medier utgör en växande del av utgivningen. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter drygt 260 miljoner kronor och har 120 anställda.