Experterna blir allt fler – men kan vi lita på dem?

Organisationer i vårt samhälle blir allt mer beroende av externa experter för områden som till exempel utvärdering, kommunikation, marknadsföring och utbildning. Gemensamt för dessa experter är att deras expertis har andra grunder än vad vi vanligtvis menar ska känneteckna expertis, såsom en tydlig och universell kunskapsbas och system som säkrar att vissa etiska riktlinjer följs. För att bidra till debatten om hur experter och expertis kan ledas och organiseras ger Studentlitteratur nu ut Expertsamhällets organisering – okunskapens triumf?

– I boken diskuteras en utveckling i dagens samhälle som vi står mitt i – framväxten av vad vi kallar det nya expertsamhället. Detta kännetecknas av att vi i allt fler sammanhang och frågor ger ett ökat förtroende till experter, och att dessa experter i allt större utsträckning saknar särskild utbildning och erfarenhet, säger bokens redaktörer Staffan Furusten och Andreas Werr.

Frågor som boken söker svar på är hur vi som köpare, medarbetare, chefer och medborgare kan lita på de nya experterna, hur expertis organiseras på samhällsnivå och på marknader, hur den leds i organisationer och hur individer bygger trovärdighet som experter.

I boken identifieras två olika principer för att säkerställa expertis – dels utvecklandet av generella och mätbara utvärderingssystem där endast de som uppfyller formella krav accepteras i expertrollen och dels utvecklandet av informella lokala system som bygger på förtroende. Med exempel från flera olika sektorer, bl.a. miljömärkning, konsultation och reklam, visas att de generella och mätbara utvärderingssystemen blir allt fler och att deras ökade tillämpning hotar viktiga, men svårmätbara, aspekter av expertis. Detta leder till en urholkning av expertis och en okunskapens triumf.

Expertsamhällets organisering – okunskapens triumf? är skriven av forskare vid Handelshögskolan och utgör Stockholm School of Economics’ årsbok för 2012. Den är tillägnad företagsledaren och styrelseordföranden Carl-Johan Bonnier som nyligen tilldelades SSE Research Award, ett årligt pris som instiftades 1992 för att uppmärksamma personer som på ett aktivt och påtagligt sätt bidrar till att skapa gynnsamma förutsättningar för forskningen och forskarna vid Handelshögskolan i Stockholm (Stockholm School of Economics, SSE).

Expertsamhällets organisering – okunskapens triumf? riktar sig till medarbetare och ledare i kunskapsintensiva organisationer samt till forskare, lärare och studenter på universitet och högskola.

Om redaktörerna:

Andreas Werr är professor vid Institutionen för företagande och ledning vid Handelshögskolan i Stockholm och forskningsledare för Center for HRM and Knowledge Work vid SIR.

Staffan Furusten är docent vid Institutionen för företagande och ledning vid Handelshögskolan i Stockholm och föreståndare för Score (Stockholm Centre for Organizational Research), ett mångvetenskapligt forskningscentrum som drivs i samverkan mellan Handelshögskolan i Stockholm, SIR och Stockholms universitet.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Susanne Lundholm, Förläggare ekonomi Tel: 046-31 21 21 E-post: susanne.lundholm@studentlitteratur.se