Klassiskt standardverk i ny upplaga

I över 40 år har professor Hans Rorsmans lärobok i hud- och könssjukdomar Dermatologi Venereologi använts i den svenska läkarutbildningen. Vad som från början var ett uppskattat kompendium utan bilder har genom åren utvecklats till ett självklart uppslagsverk på vårdcentraler och mottagningar. Nu ger Studentlitteratur ut en åttonde upplaga som för att hedra bokens upphovsman har fått titeln Rorsmans Dermatologi Venereologi.

– För ett år sedan ombads jag av professor Rorsman att ta över det fortsatta redaktionella ansvaret för boken, säger huvudredaktör Anders Vahlquist, som har varit medförfattare sedan sjätte upplagan. För att klara detta och samtidigt få en bred nationell förankring inbjöd jag undervisningsintresserade och erfarna hudkolleger, en från varje medicinsk fakultet, att bilda en redaktörskommitté.

Anders Vahlquist och hans redaktörskolleger har inför den åttonde upplagan grundligt bearbetat och kompletterat bokens samtliga kapitel vad gäller text och bildmaterial. Andra nyheter omfattar ett introduktionskapitel om dermato-venereologisk epidemiologi samt de nyskrivna kapitlen ”Huden som spegel av invärtes sjukdom” och ”Genitala dermatoser”. Dessutom har flera av bokens kapitel expanderats.

Rorsmans Dermatologi Venereologi riktar sig i första hand till studerande på läkarprogrammet men är även värdefull för studerande inom sjuksköterskeprogrammet. Boken används sedan länge som ett lättillgängligt och självklart uppslagsverk på vårdcentraler, mottagningar och inom företagshälsovård.

Om huvudredaktören:

Anders Vahlquist är professor i dermato-venereologi och överläkare vid Hudkliniken, Akademiska sjukhuset, Uppsala. Han är dessutom chefredaktör för Acta Dermato-Venereologica.

ISBN 9789144069241, 478 sidor

För ytterligare information kontakta:
Vår förläggare Annette Säfholm, tel. 046-31 21 53, e-post: annette.safholm@studentlitteratur.se

För beställning av recensionsexemplar eller högupplösta bilder kontakta:
Förlagsassistent Susanne Borg-Törn, tel. 046-31 21 61, e-post: susanne.borgtorn@studentlitteratur.se

.