Nyheter inom Medicin

Nedan presenterar vi några av våra senast utgivna böcker inom Medicin. Har du frågor, kontakta förläggarna Annette Säfholm 046-31 21 53 eller Kerstin Hultén 046-31 21 81.
Vår förlagsassistent Susanne Borg-Törn, susanne.borgtorn@studentlitteratur.se förser dig gärna med recensionsexemplar. Högupplösta omslagsbilder kan du ladda ner på www.studentlitteratur.se/press, ange bokens ISBN.

Mulder, Hindrik
Diabetes mellitus
– ett metabolt perspektiv
Diabetessjukdomarna har utvecklats till en global epidemi. Oavsett vilken roll man har inom sjukvården i framtiden kommer man att behöva kunskaper om diabetes. Att förebygga och behandla denna grupp av sjukdomar kommer att vara av största vikt för både individ och samhälle. Andra upplagan har genomgått en omfattande revidering. Bl.a. har nyskrivna avsnitt om levern och njurens roll vid typ 2-diabetes samt risken för cancerutveckling vid diabetes och insulinbehandling lagts till.
Andra upplagan

Widgren, Bengt
RETTS
– akutsjukvård direkt
RETTS Akutsjukvård direkt beskriver beslutsstödet RETTS© (rapid emergency
triage and treatment system) som används inom akutsjukvården för att snabbt skapa en säker och högkvalitativ vård för patienten. Boken beskriver idé, bakgrund och struktur för RETTS© och innehåller även övningsuppgifter som kan användas i samband med utbildningar.
RETTS Akutsjukvård direkt är uppbyggd så att man som enskild befattningshavare får en överblick över den problemställning man har. Boken berör också organisatoriska frågor som organisation och ledning har att ta ställning till.

Fakta om Studentlitteratur AB Studentlitteratur AB är Sveriges ledande förlag för kvalificerad kurs- och facklitteratur. Företagets samlade utgivning omfattar över 3 500 titlar författade av 4 000 forskare och lärare.Förlaget erbjuder läromedel för grundskola och gymnasium, kurslitteratur för universitet och högskola samt kvalificerad facklitteratur för yrkesverksamma. Läromedel som integrerar böcker och digitala medier utgör en växande del av utgivningen. Företaget, som är familjeägt, omsätter drygt 230 miljoner kronor och har cirka 110 anställda. Verksamheten finns i Lund.