Nyheter inom Medicin

Nedan presenterar vi våra senaste utgivna böcker inom Medicin. Har du frågor, kontakta förläggare Kerstin Hultén 046-31 21 81, kerstin.hulten@studentlitteratur.se. Vår förlagsassistent Susanne Borg-Törn, susanne.borgtorn@studentlitteratur.se förser dig gärna med recensionsexemplar. Högupplösta omslagsbilder kan du ladda ner på www.studentlitteratur.se/press, ange bokens ISBN.

Järvholm, Bengt m.fl. (red.)
Försäkringsmedicin

Boken beskriver centrala försäkringsmedicinska begrepp ur ett både principiellt och kritiskt perspektiv samt ger en överblick över gällande regelverk. I boken framgår hur personförsäkringar utvecklats med tonvikt på svenska förhållanden men här finns även en jämförelse med andra närliggande länder.

9789144057323 | www.studentlitteratur.se/33563

Eklundh, Thomas
Psykiatri för primärvård

Psykisk sjukdom utgör en stor del av all sjukdom. Den här boken är tänkt som en vägledning för allmänläkare som i sin vardagskliniska verksamhet möter patienter med psykisk sjukdom, psykiska symtom eller psykisk ohälsa. Att lära sig känna igen psykisk sjukdom och att känna sig trygg med hur, när och om den ska behandlas underlättar allmänläkarens vardagsarbete.

9789144086064 | www.studentlitteratur.se/37175

Kragh, Annika (red.)
Äldres läkemedelsbehandling

Sedan den här boken kom ut för första gången har det skett stora förändringar på såväl läkemedelsområdet som i äldrevården. Förutsättningarna för äldres vård har förändrats med minskad tillgång till slutenvårdsplatser, kortare vårdtider på sjukhus och färre
platser på kommunala äldreboenden. Förändringarna har föranlett denna andra upplaga i vilken orsaker och risker vid multimedicinering, dels för individen och dels för samhället, belyses.

9789144090870 | www.studentlitteratur.se/31994

Hansson, L-E – Vikström, T (red.)
Akut kirurgi

Akut kirurgi utgör en stor del av den kirurgiska verksamheten och spänner från att ta hand om patienter på akutmottagningen till akuta operationer av patienter med livshotande skador, inre blödningar eller infektioner. När nu andra utökade upplagan av denna bok kommer ut är det fortfarande den enda bok på svenska som täcker in detta vida spektrum.

9789144075570 | www.studentlitteratur.se/31366

Hietala, S-O – Åhlström-Riklund, K (red.)
Nuklearmedicin

Sedan föregående upplaga av denna bok (1998) har nuklearmedicin utvecklats framför allt inom hybrid-imaging med samtidig funktionell och morfologisk avbildning. PET/CT har blivit tillgänglig även i klinisk diagnostik och behandling. Inom tumördiagnostiken ger den avgörande information såväl i primärdiagnostiken som i behandlingsuppföljningen av tumörer. Hybridavbildning med SPECT/CT ger bättre bildinformation än SPECT enbart.

9789144067537 | www.studentlitteratur.se/6804

Adler, Hans
Medicinsk juridik

Frågor kring medicinsk juridik är vanliga inom hälso- och sjukvården. Det är därför mycket viktigt för hälso- och sjukvårdspersonal att inhämta tillräckliga kunskaper inom detta område. Denna tredje upplaga av Medicinsk juridik är en grundläggande bok som belyser de viktigaste lagar, förordningar, föreskrifter och allmänna råd som rör hälso- och sjukvårdspersonal. Boken vänder sig till dem som genomgår utbildningar eller arbetar inom hälso- och sjukvården, samt beslutsfattare och förtroendevalda.

Tredje upplagan
9789144090337 | www.studentlitteratur.se/7742