Nyheter inom Medicin

Nedan presenterar vi våra senaste utgivna böcker inom Medicin. Har du frågor, kontakta förläggare Annette Säfholm 046-31 21 53, annette.safholm@studentlitteratur.se eller Kerstin Hultén, 046-31 21 81, kerstin.hulten@studentlitteratur.se. Vår förlagsassistent Susanne Borg-Törn, susanne.borgtorn@studentlitteratur.se förser dig gärna med recensionsexemplar. Högupplösta omslagsbilder kan du ladda ner på www.studentlitteratur.se/press, ange bokens ISBN.

Brittberg, Mats (red.)
Broskskador och artros

Brosket är en fantastisk vävnad, men också problematisk eftersom den har dålig läkningsförmåga vid skada. Boken ger en introduktion till brosket som vävnad, broskets funktion och broskskadors uppkomst och läkningsförmåga, samt presenterar de senaste rönen om diagnosticering, behandling och rehabilitering av broskskador och artros.

Milerad, J – Lindgren, C (red.)
Evidensbaserad elevhälsa

Skolans arbetsmiljö och studieresultaten har en avgörande betydelse för hur barn och ungdomar upplever sin hälsa. Boken presenterar evidensbaserad kunskap kring barns hälsa, utveckling och lärande i form av praktiskt användbara riktlinjer för elevhälsans arbete.

Beitner, Harry
Hudpraktika för allmänläkare

Boken tar upp såväl vanliga som mindre vanliga hudsjukdomar, men innehåller även övergripande avsnitt som hudsjukdomar hos t.ex. barn och gravida, den åldrande huden, behandling av sår, läkemedelsbiverkningar, solskydd, hudbesvär som många söker för samt tips på kvalitetssäkrad dermatologi på internet.

Behandlingsavsnitten har anpassats efter nationella och relevanta internationella riktlinjer samt rekommendationer i STRAMA och Stockholms läns landstings ”Kloka lista”.

Edlund, K – Hänni, A (red.)
Kirurgisk behandling av fetma

Boken är ett kliniskt–praktiskt verktyg som riktar sig till personal som arbetar med patienter som ska behandlas kirurgiskt för sin fetma. I boken beskrivs olika områden som anses relevanta för bedömning och uppföljning av nämnda patientgrupp för att den kirurgiska behandlingen ska kunna genomföras så effektivt och säkert som möjligt.

Petersson, Christer
Kunskap och läkekonst

Boken handlar om kunskap och praktisk medicin och grundar sig på författarens egna erfarenheter av patienter, kollegor och sjukvård. Framställningen är personlig och växlar mellan konkret och abstrakt. Patientsamtal och berättelser blandas med resonemang av kunskapsteoretisk karaktär. Relationen mellan konst och vetenskap är ett annat tema som återkommande exemplifieras utifrån litteraturen och egna erfarenheter.

Leissner, M – Lundevall-Överby, H
Praktisk handbok för skolläkare och skolsköterskor

Boken behandlar de vanligaste problemen man möter som skolhälsovårdspersonal inom skolan och är tänkt som en praktisk vägledning i arbetet. Boken behandlar bland annat ämnesområdena ortopedi, vaccinationer, allergi, tillväxt, lagar och förordningar.

Fedorowski, Artur m.fl.
Synkope

Medvetandeförlust utgör en utmaning för läkare. Dess etiologi kan variera mellan potentiellt letala hjärtarytmier, sedvanliga vasovagala reflexer och svårdiagnostiserade psykogena synkopeimitationer. Detta är en introduktion och ett hjälpmedel för vårdgivare som möter patienter med svimningsproblematik.

Cavalli-Björkman, Nina
Vård av våra sjukaste

Den här boken omfattar en onkologs tankar och praktiska råd kring arbetet med palliativa patienter. Den kanske viktigaste delen är den som handlar om konkreta strategier vi kan tillämpa för att orka vara bra läkare – även åt våra sjukaste patienter.

Styf, Jorma (red.)
Försäkringsmedicin för arbetsskador i rörelseorganen

Försäkringsmedicin för arbetsskador i rörelseorganen består av två böcker, volym I och volym II. Volym I handlar om det försäkringsmedicinska gränssnittet mellan medicin och juridik när det gäller att bedöma vad som kan vara arbetsskada i rörelseorganen. Volym II problematiserar och resonerar kring arbetet med att bedöma underlag, exponering, diagnos, samsjuklighet, befintligt skick hos den försäkrade, konkurrerande och andra faktorer som är relevanta vid sambandsbedömning. Verket vänder sig till alla som skriver och läser intyg, yttranden och beslut om samband mellan exponering i arbetslivet och besvär i rörelseorganen, t.ex. utredare, rådgivare, beslutsfattare, men också läkare, jurister, samt den försäkrade.